Helft financiële dienstverleners vertrouwt op thuiswerkfaciliteiten bij ramp
donderdag 31 mei 2007
Benelux heeft meer vertrouwen in snelle werkhervatting na ramp dan rest van Europa
Nieuwegein, 31 mei 2007 - In het geval van een ramp, zou de helft van de financiële dienstverleners in de Benelux erop vertrouwen dat medewerkers dankzij hun faciliteiten om thuis te werken, via bijvoorbeeld IP-communicatie of mobiele toepassingen, aan het werk blijven. Dit blijkt uit een onderzoek van Mitel onder ruim 100 financiële dienstverleners in Europa.
De Benelux loopt hiermee wat betreft het vertrouwen in thuiswerkfaciliteiten keurig in de pas met de rest van Europa. Alleen Duitsland vormt een uitzondering. Daar wordt voor de volle 100 procent vertrouwd op thuiswerkmogelijkheden in het geval van een ramp. Uit het onderzoek blijkt verder dat bijna 38 procent van de financiële dienstverleners in de Benelux de mobiele telefoon zou gebruiken om aan het werk te blijven. Ruim 12 procent van de financiële dienstverleners in deze regio geeft medewerkers een dag vrij in het geval van een calamiteit.
In termen van bedrijfscontinuïteit in het algemeen schat 35 procent van de financiële dienstverleners in Europa in dat ze binnen een halve dag weer aan het werk kunnen zijn na een ernstige verstoring van hun bedrijf. De Benelux wijkt daarbij af van de rest van Europa. Hier schat 50 procent van de bedrijven dat ze binnen een halve dag weer aan het werk zijn.
Gijs Borsboom van Mitel: "Met de toenemende dreiging van bijvoorbeeld terrorisme en wereldwijde epidemieën, zoals de vogelgriep, in het laatste decenium, spreekt het voor zich dat financiële dienstverleners een uitgebreid bedrijfs bedrijfscontinuïteitsplan moeten hebben. Immers, in het geval van een ramp werken mobiele telefoonnetwerken vaak niet meer. IP-communicatie is hiervoor een flexibele oplossing die zorgt dat medewerkers vanuit huis, of een ander kantoor kunnen blijven werken als een ramp zich voordoet. Het is goed om te zien dat bedrijven in de Benelux minder vertrouwen op de mobiele telefonie als oplossing, en meer vertrouwen hebben in bijvoorbeeld thuiswerkfaciliteiten in tegenstelling tot sommige van de ons omringende landen."
Over het onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd door DataMonitor Research in januari 2007. Er werden meer dan 100 IT-managers ondervraagd van grote financiële dienstverleners in Amerika, Engeland, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en de Benelux. Aanvullende onderzoeksgegevens zijn te vragen via mitel(at)whizpr.nl.
<< Home