Onderzoek Cisco: Web 2.0-diensten hoog op agenda overheid

donderdag 26 april 2007

Gebrek aan middelen vertraagt implementatie

Amsterdam, 26 april 2007 – Overheidsinstellingen hebben technologische
innovatie hoog op hun agenda staan. Ze willen hiermee tegemoet komen aan
burgers die steeds vaker gebruikmaken van diensten via internet. Dit blijkt
uit onderzoek van Cisco, gehouden onder bezoekers van de Cisco Public Sector
Summit in Stockholm. Het vermogen om te innoveren werd door 35 procent van
de ondervraagden gezien als topprioriteit. Cisco ondervroeg 84 managers van
overheidsinstellingen uit 17 verschillende landen.

Na het vermogen tot innovatie, staat de beschikbaarheid en de acceptatie van
online diensten tweede op de prioriteitenlijst (29 procent van de
ondervraagden). Het herinrichten van bedrijfsprocessen om de productiviteit
van werknemers te verhogen staat met 27 procent op een derde plaats. Het
verbeteren van de interne samenwerking staat bij 26 procent van de
respondenten ook hoog op de agenda.

Bottlenecks bij overgang online diensten
Uit het onderzoek blijkt dat ambtenaren enthousiast zijn over web
2.0-diensten, de nieuwe generatie webservices. De grootste bottleneck bij de
overgang naar diensten via internet is niet het gebrek aan ambitie, maar het
gebrek aan gekwalificeerde medewerkers, aldus 23 procent van de
ondervraagden. Andere zaken die de overgang naar online diensten in de weg
staan zijn: politieke onzekerheid of weerstand tegen verandering (16
procent), senior managers die veranderprocessen blokkeren om hun eigen deel
van de organisatie te beschermen (16 procent) en gebrek aan geld om het
project te financieren, zelfs bij een return on investment van twee jaar (14
procent).

Gedeelde diensten
Een oplossing voor het gebrek aan middelen, is het inzetten van 'shared
services'. Het onderzoek toont aan dat 73 procent van de organisaties in
back-office functies, zoals financiën en inkoop, al diensten deelt met
andere afdelingen. Hierdoor komen budgetten vrij die direct zijn te
investeren in diensten voor burgers. 84 procent van de organisaties deelt
IT-diensten en infrastructuur met meerdere afdelingen, terwijl 73 procent
dit shared services-concept inzet bij front-office-diensten als
klantcontact. Het onderzoek toont ook aan dat 6 procent van de ondervraagden
helemaal geen prioriteit geeft aan het onderzoeken van de voordelen van
shared services of het outsourcen van diensten.

"Dit onderzoek laat zien dat overheidsorganisaties enthousiast zijn online
diensten te bieden aan burgers, maar hierin worden belemmerd door gebrek aan
gekwalificeerd personeel of gebrek aan middelen", aldus Yvon Le Roux, VP
Public Sector bij Cisco voor Europa en opkomende markten. "Shared services
lost dit probleem op door diensten met elkaar te delen waardoor
schaalvoordelen ontstaan en budgetten vrijkomen. Overheidsinstanties die nog
niet hiermee bezig zijn, lopen het risico achterop te raken in de strijd om
klanten de beste service te bieden."