e-office en provincie Utrecht ontwikkelen Provinciaal Portaal Utrecht

donderdag 6 juli 2006

Huis ter Heide, 5 juli 2006 - e-office, specialist in het optimaliseren van
werkomgevingen, gaat samen met de provincie Utrecht het Provinciaal Portaal
Utrecht ontwikkelen. Met het Provinciaal Portaal Utrecht, een geïntegreerd
en tegelijkertijd persoonlijk portaal op internet, wil de Provincie Utrecht
haar dienstverlening aan burgers, bedrijven, instellingen en andere
overheden verbeteren. De provincie Utrecht is de eerste provincie met een
gepersonaliseerd en geïntegreerd portaal.

Het Provinciaal Portaal Utrecht is een complete elektronische omgeving
waarin kennis en informatie van de provincie Utrecht, gebundeld en
overzichtelijk wordt aangeboden aan gebruikers. Gebruikers kunnen zelf
bepalen welke informatie zij standaard tot hun beschikking willen hebben
door in te loggen en een eigen profiel aan te maken.

Charley Frigge, projectleider van de provincie: ”Het Provinciaal Portaal
Utrecht biedt onze gebruikers diverse voordelen. Door integratie van
gegevens en systemen hoeven zij bijvoorbeeld maar één keer hun gegevens te
verstrekken. Het doet er dan ook niet meer toe bij welk onderdeel van de
provincie zij met een vraag komen. Ze worden als het ware vanzelf door de
vraaggerichte informatie en diensten geleid. Ook wordt het mogelijk voor een
gebruiker om bijvoorbeeld de status van een aangevraagde vergunning in te
zien. Bovendien is het ‘elektronische loket’ 24 uur per dag en 7 dagen per
week open.”

e-office ontwikkelt het Provinciaal Portaal Utrecht met IBM WebSphere Portal
Server. Door integratie van Instant Messaging (SameTime) in het portaal
wordt directe interactie (chat) tussen de portaalbezoeker en een
provinciemedewerker mogelijk. De medewerkers aan wie vragen kunnen worden
gesteld, zijn zichtbaar online. Korte vragen aan de provincie kunnen zo snel
beantwoord worden.

Het Provinciaal Portaal Utrecht wordt in drie fases ontwikkeld. De eerste
fase richt zich op burgers en bedrijven. Voor burgers ligt de nadruk onder
meer op de provinciale verkiezingen in 2007. Voor bedrijven staan vooral het
bedrijvenloket en elektronische dienstverlening centraal. De eerste fase
wordt eind 2006 afgesloten. Fase 2 en 3 richten zich op statenleden en
medewerkers, instellingen en andere overheden.