Nederlandse game over gevaren wereldwijde griepepidemie internationaal veel gespeeld sinds uitbraak Mexicaanse griep
donderdag 11 juni 2009
75% spelers afkomstig uit buitenland
Rotterdam, 11 juni 2009 – Het educatieve spel 'The Great Flu', ontwikkeld op
initiatief van het Erasmus MC Universitair Medisch Centrum Rotterdam (EMC)
en geproduceerd door het Rotterdamse Ranj Serious Games, kent een enorme
stijging van het aantal spelers sinds de uitbraak van de Mexicaanse griep.
In de week dat de uitbraak van de Mexicaanse griep voor het eerst in het
nieuws kwam, is het aantal spelers van het spel in korte tijd
vertwintigvoudigd tot bijna 1500 spelers per dag.
Het spel trekt met name internationaal veel geïnteresseerden. Ruim 75% van
de bezoekers komt niet uit Nederland. Het spel werd tussen de introductie in
maart van dit jaar en begin juni in totaal door mensen uit 76 verschillende
landen gespeeld. Grote groepen spelers komen ondermeer uit Duitsland,
Groot-Brittannië, België, de Verenigde Staten, Mexico en Singapore.
Over the Great Flu
The Great Flu is bedoeld om spelers te informeren over de gevaren van een
grieppandemie. In het spel bindt de speler de strijd aan met virussen die
wereldwijd uitbreken. De speler leert welke preventieve maatregelen er
internationaal te nemen zijn tegen een griepvirus en hoe een uiteindelijke
uitbraak bestreden kan worden. Het spel is ontwikkeld in nauwe samenwerking
met de afdeling Virologie van het Erasmus MC als onderdeel van de
wetenschapsmanifestatie 'H5N1 - de evolutie van een griepvirus'.
Fred Balvert, projectleider van het EMC: "We willen met deze online game een
breed publiek bewust maken van het belang van wetenschappelijk onderzoek
voor het oplossen van wereldproblemen. Met 'The Great Flu' slagen we erin
door de grenzen van traditionele wetenschapsvoorlichting heen te breken.
Interactiviteit slaat aan. Dat blijkt ook uit de hoge respons op het
publieksonderzoek dat aan de game is gekoppeld."
Michaël Bas, algemeen directeur Ranj Serious Games, voegt daar aan toe: "Met
het spel wilden we ook de politiek wakker schudden. Het voorbereiden op een
virus is cruciaal. Als het er al is, ben je vaak te laat. Dit gegeven is ook
in het spel verwerkt. Een echte pandemie levert wereldwijd vele slachtoffers
op, veel meer dan bijvoorbeeld een watersnoodramp." Over het leereffect van
het spel zegt Michaël Bas: "Serious games blijken heel effectief om mensen
complexe processen te laten doorzien. Dit spel laat mensen kennismaken met
de complexiteit van een pandemie. Het is voor ons nu heel interessant om te
zien dat het virus zich net zo gedraagt als in het spel. Zo is in het spel
een maatregel als het sluiten van de vliegvelden niet effectief. In de
werkelijkheid zien we dat ook gebeuren. Door het intensieve vliegverkeer van
tegenwoordig is het virus allang verspreid voordat het is ontdekt."
Lowlands
The Great Flu is tevens geselecteerd voor het LowLab, de presentatie door
Jan Douwe Kroeske over wetenschapscommunicatieprojecten op het Lowlands
Festival op 21,22 en 23 augustus op het evenemententerrein van Walibi World
in Biddinghuizen.
<< Home