Volkskrant Banen belangrijkste oriƫntatiebron op arbeidsmarkt

dinsdag 2 december 2008

Hoogste bereik onder hoger opgeleiden

Amsterdam, 2 december 2008 – De combinatie het weekblad Volkskrant Banen,
volkskrantbanen.nl en Volkskrant op zaterdag wordt het meest geraadpleegd
door hoger opgeleiden die op zoek zijn naar een nieuwe baan. Dit blijkt uit
het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) 2008. Het NOA geeft informatie
over het oriëntatie- en mediagedrag van werkzoekenden op de arbeidsmarkt.
Daarnaast heeft de Volkskrant Banen-combinatie het hoogste bereik onder
hoger opgeleiden.

35 procent (828.000 personen) van de in totaal 2.370.000 instromende en
werkzame hoger opgeleiden gebruiken het weekblad Volkskrant Banen,
volkskrantbanen.nl of Volkskrant op zaterdag bij de oriëntatie op een nieuwe
baan. Hiermee is Volkskrant Banen veruit de belangrijkste oriëntatiebron op
de arbeidsmarkt. De nummer twee op de lijst wordt door ruim 31 procent
(745.000 personen) gebruikt tijdens het zoeken naar een nieuwe baan en
nummer drie door 25 procent (593.000 personen). Het bereik van de Volkskrant
Banen-combinatie is onder hoger opgeleiden ruim 26 procent (628.000
personen) en is daarmee 2,5 procent hoger dan de nummer twee (569.000
personen).

"Het NOA is van groot belang voor organisaties die zich bezighouden met
arbeidsmarktcommunicatie", zegt Mateo Mol, uitgever van Volkskrant Banen.
"NOA geeft inzicht in oriëntatiegedrag en bereikcijfers op basis waarvan
adverteerders en bureaus onder andere besluiten welke media ze gaan inzetten
om hun doelgroep te bereiken. We zijn er trots op dat de combinatie van ons
weekblad, de website en de zaterdageditie van de Volkskrant als
belangrijkste bron voor oriëntatie op een nieuwe baan wordt gebruikt"

NOA
Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) kijkt jaarlijks naar de media die
worden geraadpleegd door instromende en werkzame mensen op de arbeidsmarkt.
Op basis van de bereikcijfers kunnen organisaties beter beslissingen nemen
over hun arbeidsmarktcommunicatie. In NOA hebben grote media-exploitanten en
de VEA-vakgroep Arbeidsmarktcommunicatie hun krachten gebundeld.