Starters op banenmarkt kiezen voor inhoud boven geld

dinsdag 16 september 2008

Uitdaging, begeleiding en variatie belangrijk

Amsterdam, 12  september 2008 – Internationaal onderzoeksbureau Universum
peilt jaarlijks studenten ten aanzien van favoriete werkgevers,
carrièredoelen en arbeidsverwachtingen. Uit de meest recente resultaten
blijkt dat voor Nederlandse studenten niet salaris maar de inhoud van de
baan doorslaggevend is bij de keuze voor een werkgever. Het onderzoek werd
in Nederland uitgevoerd onder 4500 studenten van universiteiten en
hogescholen.

Jaarlijks stelt onderzoeksbureau Universum een lijst samen met de meest
populaire werkgevers. Daarnaast wordt onderzocht welke factoren een rol
spelen bij de keuze voor een baan. Hierbij wordt gekeken naar vier
verschillende gebieden: reputatie en imago, inhoud van het werk, mensen en
cultuur en salariëring &  ontwikkelingsmogelijkheden. Het blijkt dat
starters in eerste instantie vooral kiezen voor de inhoud van de baan. Het
werk moet uitdagend zijn. Daarnaast zijn professionele begeleiding en
variatie in werkzaamheden belangrijk. Daarbij baseren ze hun keuze voor een
werkgever ook op het beeld dat ze van een bedrijf hebben. Als meest
populaire sector om in te werken worden met name consultancy en marketing
het meest genoemd.

"We wisten natuurlijk wel dat starters graag worden uitgedaagd, maar niet
dat ze dit het allerbelangrijkste vinden", zegt Stefan Visser van Universum.
"Jonge hoogopgeleiden hebben behoefte aan eigen verantwoordelijkheid en
vrijheid. Dat verwachten ze als consultant te krijgen. Tegelijkertijd worden
ze wel graag begeleid. De traineeships en opleidingsprogramma's, zoals die
doorgaans aan consultancy- en marketingfuncties zijn verbonden, maakt deze
sectoren daarom aantrekkelijk."

Verschillen tussen mannen en vrouwen
Er zijn geen grote verschillen tussen mannen en vrouwen als het gaat om de
sector waarin ze het liefst willen werken. De top drie voor mannen bestaat
uit Managementconsultancy (19%), Marketing en Reclame (13%) en Engineering
Consultancy (12%). Bij vrouwen staat Marketing en Reclame op de eerste
plaats met 20%, gevolgd door Managementconsultancy (18%) en de
Overheid/Publieke Sector (15%). Wat betreft hun carrièredoelen verschillen
vrouwen en mannen ook niet veel. Vrouwen hechten wel iets meer waarde aan
een goede balans tussen werk en privé. Mannen scoren weer hoger op het
streven naar een leidinggevende positie en het kunnen uitgroeien tot een
technisch of functioneel expert.

Startersspecial Volkskrant Banen
Meer informatie over en voor starters is te vinden in de startersspecial die
verschijnt op zaterdag 13 september bij de Volkskrant en op dinsdag 16
september in Volkskrant Banen en op de website: www.volkskrantbanen.nl