Ericsson tekent eerste hosted mobile advertising-contract met KPN

maandag 15 september 2008

Rijen, 15 september 2008 - Ericsson heeft zijn eerste overeenkomst getekend
voor hosted mobile advertising met KPN Nederland. Ericsson gaat KPN voorzien
van een innovatieve en flexibele end to end-oplossing voor het beheren en
verzenden van advertenties aan mobiele telefoons en andere mobiele
apparatuur.

KPN kan met deze gehoste dienst van Ericsson gerichte advertenties verzenden
op basis van consumentenvoorkeuren. De advertenties zijn afgestemd op de
persoonlijke voorkeuren van elke individuele gebruiker. De ingebouwde
rapportage-tools zorgen ervoor dat reclamebureaus mobile
advertising-campagnes eenvoudig kunnen inplannen en beheren.

KPN werkt momenteel aan diverse pilotprojecten bij grote adverteerders en
ontwikkelt opt-in programma's die voldoen aan de huidige wetgeving. Ook
zoekt KPN naar passende incentive programma's. KPN introduceerde in mei 2008
zijn eerste diensten voor mobiel adverteren.

Patrick Kuijsters, marketing directeur bij KPN Mobile: "KPN is erg tevreden
met Ericsson als strategisch partner op dit gebied. Ericsson's platform
sluit aan bij de behoefte van KPN om relevante advertenties te kunnen
aanbieden via operatordiensten naar eindgebruikers. Voor KPN is het hierbij
heel belangrijk dat consumenten eerst zelf 'ja' zeggen tegen de
advertenties. Veel geld dat momenteel aan advertenties wordt besteed is
nutteloos, omdat de boodschap niet bij de juiste mensen terechtkomt. In
KPN's visie kan er iets worden gedaan aan deze geldverspilling, door te
zorgen dat consumenten advertenties te zien krijgen die gericht zijn op hun
behoeftes. Ericsson is een zeer belangrijke partner om deze visie te
realiseren en daarbij ook bereid KPN te ondersteunen in het vormgeven van
deze markt die sterk in ontwikkeling is."

Mobiele apparatuur is het meest persoonlijke medium. Daarom is mobiel
adverteren een snel ontwikkelend medium met bedrijfsmodellen die
veelbelovende vooruitzichten bieden. Nils de Baar, Algemeen Directeur
Ericsson Nederland: "Onze hosting-oplossingen zijn een snel groeiend segment
binnen Ericsson en we zijn blij dat we kunnen samenwerken met KPN bij het
ontdekken van nieuwe mogelijkheden in multimedia-omgevingen. Deze
overeenkomst onderstreept onze kracht als marktleider op het gebied van
telecomdiensten en ons voornemen om marktleider te worden op het gebied van
multimedia."

Hosting is onderdeel van Ericsson's portfolio beheerdiensten. Het
bedrijfsmodel maakt het voor klanten mogelijk om op een makkelijke,
betaalbare en snelle manier diensten aan te bieden, terwijl Ericsson de
verantwoordelijkheid voor de systeemintegratie en het dagelijks onderhoud op
zich neemt.