Blue Billywig sluit eerste boekjaar succesvol af

donderdag 18 september 2008

Sterke Europese positie in markt online video software

Hilversum, 18 september 2008 - Blue Billywig, leverancier van software voor
het beheren en publiceren van online video, heeft haar eerste verlengde
boekjaar succesvol afgesloten. De onderneming, die op 1 oktober 2006 werd
opgericht groeide in korte tijd naar 10 medewerkers en scoorde grote online
videoprojecten bij ruim twintig klanten in binnen- en buitenland. Grote
deals werden onder meer gesloten met ANWB, Volkskrant, DAG, en VideYOU in
Nederland, en Die Welt, Dziennik Polska en Daily Telegraph in het
buitenland. Het bedrijf overtrof de eigen omzetdoelstellingen daarmee met
ruim 30%. Bijzonder daarbij is dat het bedrijf vanaf de start al winstgevend
was en inmiddels een winstmarge op de omzet realiseert van bijna 20%.

Directeur Jeroen Meeter noemt de resultaten zeer bevredigend: "Zoals we ook
bij het opzetten van de onderneming hebben gezegd: wij zijn geen Internet
startup. Dat blijkt ook uit onze resultaten. Van onze omzet is in het eerste
boekjaar maar liefst 75% direct gerelateerd aan de verkoop en implementatie
van onze software. Daarmee overtreffen we onze verwachtingen ruimschoots."

Over het boekjaar 2008-2009 verwacht Blue Billywig de groei in omzet te
kunnen continueren, al zullen de kosten daarbij toenemen vanwege de
intensieve focus op productontwikkeling en de release van nieuwe versies van
de Blue Billywig Software, aan het einde van het jaar.

Jeroen Meeter vervolgt: "Online video is 'booming'. Voor mediabedrijven is
het core business, en zij weten met onze systemen onder eigen merk en
huisstijl, uiterst eenvoudig videocontent rendabel in te zetten. Onze
koppelingen met nagenoeg elk content management systeem (CMS) en
advertentie-exploitatiesysteem maken een snelle inzetbaarheid en
winstgevendheid mogelijk. Door de gegevens van de advertentie- en
websystemen te combineren in het Video Dashboard van Blue Billywig, wordt
het mogelijk om zowel de redactionele effectiviteit als ook de
advertentiekosten en -opbrengsten van video te meten en te evalueren.
Daarnaast zien meer en meer bedrijven in dat het gebruik van video op de
site een duidelijke meerwaarde biedt voor de communicatie, zowel in inhoud
als voor het imago. Een simpele link naar een filmpje op YouTube is niet
langer voldoende. Zeker niet nu er kostentechnisch voldoende alternatieven
zijn."