Morgen in DAG: Nederland is autoverslaafd en wil vooral meer asfalt

woensdag 18 juni 2008

Rekeningrijden is geen oplossing voor fileprobleem

Amsterdam, 18 juni 2008 – Werkende Nederlanders blijven, ongeacht alle
stijgende kosten, het liefst de eigen auto pakken om naar het werk te gaan.
De hoge benzineprijs is absoluut geen reden om wat vaker met het openbaar
vervoer te reizen, zelfs niet als die nog stijgt met meer dan een euro. De
belangrijkste oplossing voor het fileprobleem is veel meer asfalt. Dat
blijkt uit onderzoek van DAG in samenwerking met Maurice de Hond en de TU
Delft.

Maar liefst 64 procent van de ondervraagden heeft de auto als favoriet
vervoermiddel naar het werk. Slechts 12 procent geeft de voorkeur aan het
openbaar vervoer. De hoge benzineprijs verandert hier weinig aan. Als deze
nog verder stijgt met 50 eurocent per liter, haakt slechts 13 procent af.
Driekwart van de ondervraagden stelt de auto nooit opzij te zetten, ongeacht
de prijs van brandstof. Bij een derde van de ondervraagden worden deze
kosten echter betaald door de werkgever.

Rekeningrijden lost geen files op
Over een paar jaar moet kilometerheffing of een vorm van rekeningrijden meer
ruimte op het wegennet bieden. Toch verwacht slechts zeven procent van de
ondervraagden dat deze maatregel het aantal files zal verminderen. De
grootste groep denkt dat meer asfalt de beste oplossing is. Vooral de mannen
staan hier achter. De vrouwen hebben hun hoop vooral gevestigd op
het verbeteren van het openbaar vervoer.

Bovendien geven veel mensen aan dat de files vooralsnog goed te verdragen
zijn en lang niet altijd vervelend zijn. Alleen 45-plussers geven aan vaak
maar een beetje te niksen achter het stuur. De jongere generaties zijn
daarentegen druk aan het bellen, flirten en sms'en.

Mobiliteitsmanagement.
De oplossing volgens Lodewijk de Waal, voorzitter van de door de overheid en
het bedrijfsleven in het leven geroepen Taskforce Mobiliteit, ligt meer in
het 'Slimmer reizen'. "De gedachte dat je mensen uit de auto kunt krijgen is
achterhaald", zegt De Waal. "Mensen moeten slimmer omgaan met hun werktijden
en -locaties. Zo kun je eerst thuis je e-mail doornemen en dan pas naar het
werk afreizen."