Belgische bedrijven vaak organisatorisch niet matuur genoeg voor outsourcing

woensdag 16 april 2008

Tervuren, 16 april 2008 - Quint Wellington Redwood, een
managementadviesbureau gespecialiseerd in het begeleiden van IT-
outsourcingstrajecten, stelt dat Belgische bedrijven vaak niet matuur
genoeg zijn op het moment dat zij met outsourcing starten.
Vaak kampen zij met aanzienlijke interne structurele problemen op het
moment dat ze outsourcing overwegen. Outsourcing wordt dan gezien als
de oplossing voor deze problemen: een grote misvatting.

Een aantal vuistregels kunnen voorkomen dat bedrijven té vroeg in een
outsourcingstraject stappen:

1. Laat je assessen
Vaak legt een externe partij de vinger op de weke plek en blijkt dat
een bedrijf eerst nog een aantal dingen op orde moet brengen, zoals
het versterken van haar regiefunctie om na een outsourcing de deal te
kunnen blijven beheren op zowel operationeel als strategisch niveau.

2. Breng je architectuurstrategie goed in kaart
Het is cruciaal als bedrijf om je architectuurstrategie zelf in kaart
te hebben, anders geef je vrij spel aan je outsourcingsleverancier,
wat niet gezond is. Een alternatief is om je IT architectuur aan te
kopen bij een derde partij (andere dan de outsourcingspartner). Op die
manier speelt concurrentie ten volle en vermijd je afhankelijkheid van
één partij.

3. Ken de behoefte van je business
Vaak weet een bedrijf of IT verantwoordelijke niet wat de business
écht wil. Momenteel verwacht de business op alle vlakken een grote
mate van flexibiliteit van IT, waardoor er te dikwijls voor té dure IT
oplossingen op maat wordt gekozen, terwijl standaardoplossingen vaak
volstaan. De IT verantwoordelijke moet op een constructieve manier
meedenken met de business en zowel standaardisatie als flexibiliteit
ondersteunen.

4. Werk aan je onderhandelingsskills
Je dient op voorhand te bepalen wat precies de indicatoren zijn
volgens dewelke je je outsourcingspartner wenst te evalueren en aan te
sturen. Spreek ook af of je met boetes wil werken of niet en hoe je
dat in de praktijk exact gaat toepassen. Vage afspraken op dit punt
geeft veel negatieve energie in de uitvoering van de overeenkomst.

5. Weet hoe je met innovatie omgaat
Definieer wat innovatie betekent voor je bedrijf en hoe het zich op
dat vlak van de concurrentie onderscheidt. Het is immers niet aan te
raden je volledige innovatie uit te besteden aan een derde partij.
Breng in kaart welke specifieke gebieden je wel wenst uit te besteden
en maak hieromtrent goede afspraken met je outsourcingspartner.