SAS neemt Teragram over

dinsdag 18 maart 2008

Acquisitie versterkt SAS' positie in text mining

Huizen, 18 maart 2008 – SAS, leverancier van business intelligence- en
analytische software, neemt Teragram over. Teragram is leverancier van
Natural Language Processing (NLP), Linguïstische en
categorisatie-technologie. Met de overname versterkt SAS zijn portfolio voor
text mining en analytische BI-oplossingen, met zakelijke en mobiele
zoekfunctionaliteit.

"Teragram's specifieke kennis en NLP-technologie vergroten en versterken de
mogelijkheden voor SAS om gestructureerde en ongestructureerde data te
combineren", vertelt Jim Goodnight, CEO van SAS. "Niet alleen in onze text
mining-oplossing, maar door het hele SAS Enterprise Intelligence Platform
heen, om nog sneller tot betere antwoorden te komen."

Met Teragram's NLP-technologie kunnen teksten in dertig verschillende talen,
waaronder Nederlands, en afkomstig uit verschillende bronnen, omgezet worden
in bruikbare informatie. De NLP-technologie analyseert data op
betekenisniveau en kijkt naar de linguïstische relatie tussen woorden. De
zoekfunctionaliteit van Teragram biedt, samen met de oplossingen van SAS,
een gebruiksvriendelijke BI-omgeving waarmee het de beschikbaarheid en het
gebruik van BI binnen de organisatie toeneemt. De combinatie van de
technologieën van SAS en Teragram biedt inhoudelijke analyse, niet alleen
door het scannen van de titel van een rapport, maar door zowel inhoud als
bijbehorende metadata mee te nemen in de analyse. Met het toekennen van tags
aan de ongestructreerde data kunnen patronen vastgesteld worden, die weer
tot analyses leiden.

Teragram levert ook hoogwaardige, mobiele zoekmogelijkheden. Hiermee kunnen
gebruikers informatie opslaan, raadplegen en verbinding maken met externe
applicaties en BI-systemen en databases doorzoeken, vanaf hun smartphone of
ander mobiel apparaat.

Teragram heeft veertig medewerkers en is gevestigd in Cambridge,
Massachusetts. Het bedrijf levert hoogwaardige, bewezen technologie en heeft
een indrukwekkend klantenportfolio opgebouwd. Zo wordt Teragram's
NLP-technologie toegepast bij onder meer CNN, Forbes.com, NYTimes Digital,
Sony, de WashingtonPost.com, Wolters Kluwer, de World Bank en Yahoo!.

70 procent bedrijfsdata ongestructureerd
Uit onderzoek blijkt dat bedrijfsdata ongeveer iedere anderhalf jaar
verdubbelt. 70 procent van deze data is ongestructureerd. Als bedrijven deze
ongestructureerde data niet in hun analyses van bijvoorbeeld (potentiële)
klanten of hun supply chain betrekken, dan zien zij niet het gehele plaatje
en kunnen er verkeerde beslissingen worden genomen. De analysekracht van SAS
helpt organisaties bij het combineren van gestructureerde en
ongestructureerde data om verborgen patronen en trends te ontdekken en deze
inzichten te gebruiken om betere beslissingen te nemen, problemen op te
lossen en kansen te benutten.

"Met de huidige data-explosie hebben bedrijven een intelligentere manier
nodig om hun gegevens om te zetten in zinvolle informatie. Ongeacht of deze
data in gestructureerde of verschillende ongestructureerde bronnen is
opgeslagen", zegt Yves Schabes, President van Teragram. "Teragram en zijn
technologie sluiten naadloos aan bij de innovatieve activiteiten van SAS op
het gebied van analytics en data mining. We zijn verheugd onderdeel te
worden van een bedrijf dat software levert die bedrijven nodig hebben om hun
gestructureerde en ongestructureerde data te combineren en daarmee betere,
snellere en meer nauwkeurige beslissingen te maken."

SAS was meer dan tien jaar geleden één van de eerste bedrijven die het
belang inzag van text mining; de analyse van tekst en ongestructureerde data
zoals webpagina's, e-mail, afbeeldingen en andere informatie die niet is
opgeslagen in een gestructureerde database. Vandaag de dag is SAS met onder
meer de SAS Text Miner leidend in dit belangrijke groeigebied.