Online meekijken in vogelnesten door samenwerking Mobillion en Vogelbescherming

donderdag 20 maart 2008

'Beleef de Lente' genomineerd voor SpinAward beste interactieve video
concept
 
Ede, 20 maart 2008 – Mobillion, specialist op het gebied van mobiele
diensten en web 2.0-toepassingen, levert voor de tweede maal de technische
infrastructuur voor het project 'Beleef de Lente' van de Vogelbescherming
Nederland. Het succesvolle project, dat vorig jaar voor het eerst van start
ging, geeft vogelliefhebbers een kijkje in zes vogelnesten, waar webcams
alle gebeurtenissen live registreren. Via het bijbehorende forum is het
mogelijk om alle waarnemingen te bediscussiëren en worden dagboeken
bijgehouden door vrijwilligers.

De Beleef de Lente-campagne heeft als doel zoveel mogelijk mensen te laten
genieten van vogels en hierover met elkaar te laten communiceren. Geen
eenvoudige klus, aangezien de beelden van de camera's een behoorlijke
hoeveelheid bandbreedte vragen. Bovendien is het een uitdaging om de
camera's op lastig te bereiken plekken te plaatsen en werkend te houden.
Mobillion gebruikt voor de realisatie en het beheer van de interactieve
website het zelfontwikkelde BRIX-platform. Dit social software platform
zorgt onder andere voor de streaming van de camerabeelden naar het internet.
De bijbehorende BRIX blogging module zorgt ervoor dat er forums en dagboeken
over de beelden zijn bij te houden.

De tweede editie van 'Beleef de Lente' is deze week van start gegaan. De
grote publiekstrekkers dit jaar zijn de grote stern, de lepelaar en de
tropisch uitziende ijsvogel. "Het is nog spannend of de verbinding
daadwerkelijk beelden oplevert", aldus Joost Hartog van de Vogelbescherming
Nederland. "De ijsvogel broedt in een soort tunnel onder de grond. De webcam
is bij de ingang geplaatst. Het is dus nog even afwachten of we voor het
eerst in Nederland het uitvliegen van jonge ijsvogels live kunnen volgen."

Nominatie SpinAwards
De 'Beleef de Lente' campagne was vorig jaar een groot succes. De website
www.beleefdelente.nl leverde ruim een miljoen bezoeken op van 243.000 unieke
bezoekers. Hiervan kwam 81 procent regelmatig terug, zodat het gemiddeld
aantal bezoekers op 10.000 per dag lag. Reden genoeg om het interactieve
videoproject aan te melden voor de SpinAwards, de Nederlandse jaarprijzen
voor creativiteit in interactieve communicatie. Uit 444 inzendingen zijn 58
nominaties gekozen in 10 verschillende categorieën. Mobillion's inzending is
genomineerd in de categorie interactieve video.