Keynote presenteert trends voor (mobiel) internet, VoIP en streaming

maandag 8 januari 2007

Haarlem, 8 januari 2007 - Consumenten worden steeds trouwer aan hun
webwinkel, verwachtingen op het gebied van mobiele web- en datadiensten
nemen toe, de vraag naar VoIP via de kabel stijgt en de populariteit van
streaming video blijft groeien. Dit zijn enkele van de belangrijkste
conclusies uit het onderzoeksrapport 'Trends & Observations in a Mobile and
Connected World', gepubliceerd door Keynote, specialist op het gebied van
mobile en online business performance. Het rapport is het resultaat van
grootschalig onderzoek naar trends en ontwikkelingen op het gebied van
internet (gebruikerservaringen en performance), mobiele apparaten, video
streaming en VoIP. Keynote ondervroeg voor het onderzoek meer dan 50.000
online consumenten op 120 websites, en vulde deze informatie aan met eigen
metingen van performance en beschikbaarheid van websites en mobiele
diensten.

Online winkeltrouw groeit voor grote merken
Het blijkt dat consumenten die winkelen op het internet hun voorkeur voor
bepaalde winkels grotendeels baseren op het ontwerp van de website en de
performance hiervan. Er is op dit vlak een aanzienlijk verschil tussen de
marktleiders en hun volgers, en dit gat wordt steeds groter. De websites van
de belangrijkste partijen zijn vrijwel altijd beschikbaar (99,9 procent van
de tijd en meer) terwijl de volgers in de markt meer downtime en een
vertraging in performance laten zien. Keynote concludeert dat in volwassen
internetmarkten, zoals de retail en reisbranche, dezelfde mate van
merkentrouw te zien is als in de offline wereld.

Hogere verwachtingen
Succesvolle en goed presterende webwinkels kunnen verder groeien doordat er
enerzijds ontevreden klanten van concurrenten overstappen en er nieuwe
klanten bijkomen die voor het eerst online hun aankopen gaan doen. De
verwachtingen die de klanten hebben van de online winkelervaring worden
steeds hoger. Daarbij is er meer en meer behoefte aan specialistische en
gepersonaliseerde services,

2006 is volgens Keynote het jaar dat het internet als medium het niveau en
de betrouwbaarheid van diensten als telefonie, electriciteit en
kabeltelevisie heeft bereikt. Alle fouten of vertragingen die consumenten
tegenwoordig ervaren zijn het resultaat van slechte planning of een slechte
infrastructuur. Veel sites zijn bijvoorbeeld specifiek ontworpen voor
breedbandgebruikers. Het ontwerp is dan ongeschikt voor klanten die nog
gebruikmaken van een inbelverbinding of voor gebruikers die via een mobiel
apparaat toegang zoeken. Daarbij neemt het totaal aantal gebruikers sterk
toe en zijn beheerders gedwongen constant hun infrastructuur uit te breiden.

Ook de verwachtingen op het gebied van mobiele diensten nemen toe. Hoewel de
technologie en de markt voor deze diensten nog niet volledig zijn
ontwikkeld, zijn de eisen van de consumenten wel hoog. Het aantal gebruikers
van mobiele diensten liet in 2006 een enorme toename zien. De vraag naar
zakelijke, mobiele e-mail en de toepassing van mobiele diensten in de
entertainmentbranche hebben een belangrijke invloed op de groei van deze
services en de hoge verwachtingen vormen een grote uitdaging voor de
operators.

Kwaliteit grootste belemmering VoIP
Keynote zag in 2006 een aanzienlijke groei in de vraag naar VoIP-diensten,
gekoppeld aan het beschikbaar komen van telefonie via de kabel. Zonder de
issues met betrekking tot de kwaliteit van VoIP zou de groei hiervan nog
veel sneller gaan. Keynote meet de kwaliteit van VoIP-diensten en
constateert dat de kwaliteit van de lijnen het nog niet haalt bij die van
reguliere telefonie en dit is de belangrijkste reden voor consumenten om
niet over te stappen naar VoIP. Uit metingen van Keynote blijkt dat
kabelleveranciers de beste VoIP-kwaliteit laten zien, vergelijkbaar met
reguliere telefonie. De grote uitdaging voor VoIP-leveranciers in 2007 is
het behouden van klanten en het verbeteren van de kwaliteit van hun
diensten. De ervaringen van de early adopters zijn van grote invloed op de
verdere ontwikkeling van deze markt.

Streaming en social networking
Social networking sites zorgen voor een grote toename in webcontent. De
groei van breedband in 2006 leidde tot een toename in web-applicaties en een
enorme groei in de beschikbaarheid van video. De grootste groei in de
streaming video-markt kwam door user generated content zoals bij het
populaire YouTube. Dit neemt in 2007 verder toe. De kwaliteit van de video's
wordt hoger en video biedt kansen om voordelig nichemarkten te bereiken. De
toename van de distributie van video-content voedt ook de groei van
peer-to-peer platformen als legitieme bronnen voor streaming media.

Het gehele onderzoeksrapport is verkrijgbaar via Chanta@whizpr.nl
<mailto:Chanta@whizpr.nl> .