Spotfire introduceert nieuwe interactieve business analytics software

maandag 17 juli 2006

Flexibele analyse toegankelijk voor iedere professional

Zoetermeer, 17 juli 2006 – Spotfire, leverancier van oplossingen voor
business analytics (interactieve, visuele data-analyse), introduceert
Spotfire DXP (Data Experience). Deze software is specifiek ontwikkeld voor
breed gebruik, zodat ook andere professionals, naast de experts binnen een
organisatie, snel analyses kunnen uitvoeren en deze resultaten kunnen delen.
Business analytics is hierdoor niet langer voorbehouden aan een kleine groep
medewerkers.

Spotfire DXP vertaalt data naar een multidimensionaal beeld, waardoor
patronen en trends direct zichtbaar worden. Ook zijn medewerkers voor
rapporten en analyses niet langer afhankelijk van anderen. Deze kunnen zij
zelf op ieder moment samenstellen op basis van de laatste data. Hiermee kan
een brede groep professionals zelf analyses uitvoeren en op basis hiervan
beslissingen nemen.

Gebruikers hebben met Spotfire DXP een flexibele, interactieve business
analytics tool in handen. Zo kan met de nieuwe ‘drag and drop’ interface
continu nieuwe data aan de analyse worden toegevoegd en kunnen gebruikers de
analyse aanpassen zonder dit eerst te hoeven programmeren. De gebruiker
wordt niet beperkt door voorgeprogrammeerde analyses of hiërarchische
databases en kan dus op ieder moment bepalen welke data hij nog meer in de
analyse wil betrekken. Door deze flexibiliteit krijgen zij vrijwel direct
antwoord op hun vragen en hoeft de informatie niet eerst in spreadsheets te
worden geplaatst om geïnterpreteerd te kunnen worden. Dit bespaart veel
kostbare tijd. Spotfire DXP is volledig ontwikkeld op het Microsoft .Net
platform en is zowel geschikt voor 32 als 64-bit pc’s.

Dan Vesset, research director bij IDC: “Rapportage- en dashboard-software
bieden professionals vaak onvoldoende ondersteuning voor het maken van
beslissingen. Wel hebben ‘decision makers’ op alle niveaus binnen een
organisatie gebruiksvriendelijke en interactieve middelen nodig om data te
analyseren. Spotfire DXP komt tegemoet aan gebruikers die tot nu toe niet
werden voorzien in hun behoefte door aanbieders van business intelligence.”

“Met Spotfire DXP kan ik op basis van informatie uit verschillende
databronnen vragen stellen en deze onmiddelijk beantwoorden en daarbij ook
nieuwe informatie integreren”, vertelt Eddy van Hamersveld, National Sales
manager bij Yakult Nederland. “Spotfire DXP geeft direct een visueel
antwoord op mijn vragen. Ook is het eenvoudiger specifieke marketing- en
salesanalyses uit te voeren; gegevens over het marktaandeel en trends zijn
nu beschikbaar voor al onze professionals.”

Naast Spotfire DXP introduceert Spotfire ook nog twee aanvullende modules;
Spotfire DXP Metrics en Spotfire Guided Analytics. Spotfire Metrics is een
visuele rapportagetool met een verzameling statistische scripts die kunnen
worden gebruikt in Spotfire DXP. Terwijl gebruikers de data bewerken worden
beelden en statistieken onmiddelijk aangepast. Met Spotfire’s Guided
Analytics kunnen kennis en best practices gedeeld worden met de rest van de
organisatie. Zo kunnen collega’s met Guided Analytics hun interpretatie van
de informatie delen en vanuit verschillende disciplines tot inzichten komen.