Onderzoek Davenport: Business analytics noodzakelijk voor behalen concurrentievoordeel in retail

donderdag 12 februari 2009

Huizen, 12 februari 2009 – Retailers geven aan dat het gebruik van
analytische oplossingen van significant belang is voor het realiseren van
concurrentievoordeel. Dit blijkt uit onderzoek van Tom Davenport, Hoogleraar
IT & Management bij het Babson College in Massachusetts en auteur van het
boek 'Competing on Analytics'. De respondenten zijn van mening dat
bedrijfsbrede inzet van business analytics hen in staat stelt over de
grenzen van producten, klanten en functies heen een holistische kijk op de
bedrijfsvoering te ontwikkelen.

Veel retailers zoeken naar manieren hun rijkelijk gevulde databases beter te
benutten en daarmee het inzicht in klanten en processen te verdiepen en hun
marketingintelligentie te verhogen. Managers van retailbedrijven concluderen
dat het gebruik van analytische oplossingen een belangrijke succesfactor is
in deze data-intensieve sector. Zij zien dat business analytics het snelst
een positieve bijdrage levert aan de winstgevendheid bij toepassing in
assortiment- en prijsstrategieën.

"Informatie is cruciaal in het realiseren van competitief voordeel", zegt
Egbert Dijkstra, Director Business Intelligence bij Royal Ahold. "Het is een
voorwaarde om sneller tot betere inzichten te komen dan onze concurrenten.
Wij beschouwen informatie dan ook als een corporate asset. Bovendien hebben
we de ambitie een analytische cultuur te creëren waarin analytics een
kerncapability is en waarin we  informatie expliciet intelligent gaan
benutten. Dit stelt ons in staat op feiten gebaseerde beslissingen te nemen,
in plaats van human intuition. Business analytics is een voorwaarde om de
concurrentie te slim af te kunnen zijn."

De ondervraagden denken ook dat de inzet van analytische oplossingen
marktdifferentiatie en klantcentrische marketing bevordert. Daarnaast is het
eenvoudig met deze oplossingen optimalisatie van demand driven supply chain
management te realiseren.

"Je ziet dat, door het huidige economische klimaat en de altijd toenemende
druk op marges, het voor retailers steeds belangrijker wordt verbanden te
leggen tussen gegevens over klanten en producten", zegt Patrick Smelt,
retailspecialist bij SAS. "Bij veel bedrijven wordt hiervoor ook steeds
vaker samengewerkt in virtuele cross-functionele teams waarbij informatie
uit alle disciplines wordt geïntegreerd en geanalyseerd. De enige kans op
overleven is af te stappen van het werken in silo's en multidisciplinaire
uitdagingen op te pakken. Deze analyse biedt de retailers een stevige basis
voor het maken van integrale keuzes en helpt hen de concurrentie een stap
voor te blijven."

Davenport voerde het onderzoek uit in opdracht van SAS en Teradata onder 33
retailers in Noord-Amerika. De respondenten vertegenwoordigen retailers uit
onder andere supermarkten, de modebranche en de doe-het-zelfsector. In het
onderzoeksrapport zijn analytische activiteiten van Amazon.com, eBay, en
Brooks Brothers beschreven. Deze retailers zijn gevraagd trends in business
analytics en data te beschrijven die het meest van invloed zijn op hun
bedrijf.