Jongeren denken actief na over pensioen

dinsdag 5 augustus 2008

Battle of Concepts ontvangt recordaantal ideeën op vraagstuk pensioenfonds
ABP

Utrecht/Heerlen, 5 augustus 2008 – Jongeren blijken meer met pensioen te
hebben dan het lijkt. Een vraagstuk van Stichting Pensioenfonds ABP op het
online innovatieplatform Battle of Concepts heeft een recordaantal van 95
inzendingen opgeleverd. De Battle van ABP draaide om de vraag hoe
ABP-klanten onder de 35 jaar te motiveren zijn jaarlijks een online
pensioencheck te doen.

Omdat een pensioen voor veel jongeren een 'ver-van-mijn-bed-show' is, zoekt
ABP naar manieren om deze doelgroep beter te kunnen bereiken. ABP kwam
daarvoor uit bij Battle of Concepts. Op dit online platform kunnen
organisaties vraagstukken plaatsen om deze vervolgens te laten oplossen door
studenten en young professionals. Als tegenprestatie stellen de organisaties
prijzengeld beschikbaar, te verdelen onder de twintig beste inzendingen. Het
is de eerste keer dat ABP via een online platform een doelgroep betrekt bij
het ontwikkelen van creatieve concepten.

Marjo Pluijmaekers, directeur Advies en Marktcommunicatie, namens ABP: "Onze
klanten onder de 35 jaar hebben over het algemeen weinig belangstelling voor
hun pensioen. Zonder jaarlijkse pensioencheck op http://www.MijnABP.nl
hebben zij geen goed inzicht in hun toekomstig inkomen. Om hier een
creatieve oplossing voor te bedenken, zijn wij op zoek gegaan naar nieuwe
wegen om ideeën te vergaren. Via het platform van Battle of Concepts konden
we op effectieve wijze de doelgroep bereiken; de jongeren zelf. We zijn blij
verrast over de hoge respons en de kwaliteit van de aangedragen oplossingen.
We hebben een duidelijk beeld gekregen hoe jongeren met vraagstukken als
pensioen aangesproken willen worden. 'What's in it for me' is hier toch echt
het sleutelbegrip."

Joost Dekkers, oprichter van Battle of Concepts: "We zijn trots op het feit
dat de ABP-Battle zoveel reacties heeft opgeleverd. Steeds meer aansprekende
organisaties weten de weg naar ons te vinden, wat hen gemiddeld 40 tot 50
ideeën oplevert. Prijzengeld en punten voor de Battle CV blijken jongeren te
inspireren mee te denken over een uiteenlopende reeks onderwerpen. We vinden
het leuk te zien dat zij ook intensief meedenken over thema's die verder van
hen afstaan, zoals het pensioen."

ABP heeft alle inzendingen beoordeeld en daar een top drie uit samengesteld.
Binnenkort bespreken de winnaars hun ideeën met een onafhankelijke 'jury'
van communicatieprofessionals, journalisten, schrijvers en psychologen.

"Daarna gaan we de ideeën snel invoeren om resultaat te kunnen boeken. Daar
verheugen wij ons enorm op, want het verhogen van pensioenbewustzijn is
key-issue voor ABP en als het bij jongeren lukt, is een grote stap
voorwaarts gezet", aldus Pluijmaekers.

Winnaar van de ABP-Battle werd het team van Ronald Heemskerk en Floris de
Roy van Zuydewijn van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het was de eerste
keer dat zij bij een Battle in de prijzen vielen.

"Het was leuk en eenvoudig om met ABP mee te denken, omdat we ons in
dezelfde leeftijdscategorie bevinden als de aan te spreken doelgroep. We
zijn uitgegaan van de kracht van het internet, met de vele
reclamemogelijkheden. Het idee is een online filmpje waarbij je jezelf ouder
ziet worden tot het moment dat je met pensioen gaat. De noodzaak van de
jaarlijkse online pensioencheck is daarbij het uitgangspunt", aldus beide
winnaars.