Morgen in DAG: Nederlander hecht weinig waarde aan biologische voeding

woensdag 26 maart 2008

Bio-producten lijden onder hoge prijs en geitenwollensokkenimago

Amsterdam, 26 maart 2008 – Veel Nederlanders blijken geen meerwaarde te
hechten aan het predicaat 'biologisch' bij het boodschappen doen. Zelfs als
een bio-product even duur is als het reguliere alternatief, dan nog kiest
minder dan de helft van de consumenten het biologische product. Zodra het
bio-product 10 procent duurder is dan het 'gewone' product, haakt nog eens
60 procent van de biologische kopers af. Dit blijkt uit onderzoek dat
Research International uitvoerde in opdracht van DAG.

Voor het onderzoek werd 600 Nederlanders gevraagd of zij bereid zijn
biologische producten te kopen bij verschillende prijsniveaus. Uit het
onderzoek blijkt dat bij de huidige prijs van een half biologisch brood
(rond de 90 eurocent, tegen 60 cent voor een half 'normaal' brood) slechts
één op de acht mensen hiervoor kiest. Biologische boerenkool wordt met de
huidige prijzen slechts door 3 procent van de consumenten verkozen boven
'gewone' boerenkool.

Prijs belangrijkste aankoopcriterium
Milieuvriendelijkheid en gezondheid gelden als redenen om biologisch in te
kopen. Maar de uiteindelijke koopbeslissing hangt vooral af van de prijs.
Slecht nieuws voor de bio-sector, want het milieuvriendelijke eten is
vrijwel altijd 50 tot 100 procent duurder dan de normale producten.

Het lijkt ook een imagoprobleem te zijn. "Bio blijft het
geitenwollensokkenimago houden", vertelt Lucy van de Vijver, programmaleider
voeding en gezondheid van het Louis Bolkinstituut. Dit instituut onderzoekt
het nut van biologische producten. "Er zijn wel aanwijzingen dat sommige
bio-producten iets bijdragen aan de gezondheid, maar hard bewijs dat
bio-voeding over het algemeen gezonder is dan normale voeding ontbreekt. Er
zijn nog te weinig studies gedaan om dat gezondheidsaspect te bewijzen",
vertelt Van de Vijver.

Marktaandeel onder 3 procent
Tot nu toe heeft slechts een kleine groep mensen de overstap naar biologisch
gemaakt. Het marktaandeel van deze producten ligt tussen de 2 en 3 procent.
Fabrikanten van bio-producten die hun hoop op de jongere generatie hebben
gericht, moeten hun verwachtingen bijstellen. Uit het onderzoek blijkt dat
ouderen eerder geneigd zijn biologische voeding te kopen dan jongeren.