SAS boekt recordomzet van 2,15 miljard dollar

woensdag 6 februari 2008

Omzet groeit vijftien procent, dankzij vraag naar business
intelligence-applicaties

Huizen, 6 februari 2008 – SAS, leverancier van business intelligence- en
analytische software, heeft voor het eenendertigste achtereenvolgende jaar
de omzet zien groeien. Voor 2007 kwam de totale omzet uit op $2,15 miljard,
vijftien procent meer dan een jaar eerder.

"Met een steeds sneller groeiende hoeveelheid gestructureerde en
ongestructureerde data is het een geweldige tijd om SAS te zijn", aldus CEO
Jim Goodnight. "Ook tijdens de recente consolidatie in de BI-markt heeft SAS
zich constant volledig kunnen concentreren op datgene wat organisaties
willen: hun waardevolle ruwe data omzetten in nuttige, betrouwbare en
tijdige informatie om betere beslissingen te kunnen nemen gebaseerd op
feiten."

Hoewel analisten een afnemende groei voorspelden voor de BI-markt, waren
BI-applicaties toch goed voor negenentwintig procent van SAS' omzet in 2007.
"Wij zien geen terugval", zegt Goodnight. "Ons Enterprise Intelligence
platform, de diepgaande analytics en de branchespecifieke oplossingen
onderscheiden ons van andere BI-leveranciers die zich voornamelijk toeleggen
op toepassingen voor query en reporting."

Analisten onderschrijven de richting die SAS heeft gekozen. Zo positioneert
Gartner SAS dit jaar in het Leaders Quadrant voor Intelligence Platforms.
Forrester's Vice President en Principal Analyst Paul Hamersman zegt in de
Forrester Wave Business Performance Solutions Q4 van 2007 dat de oplossingen
van SAS goed geïntegreerd zijn met hun business intelligence-platform. Ook
roemt hij SAS om de diepgang van de oplossingen op het gebied van predictive
analytic forecasting, cost en profitability management en
industriespecifieke oplossingen.

SAS ziet significante groei in zowel horizontale als verticale oplossingen.
De omzet van processpecifieke toepassingen blijft sterk groeien, zoals
geïllustreerd door een 50 procent omzetgroei op het gebied van customer
intelligence oplossingen. Daarnaast zag SAS een groei van 28 procent voor
branchespecifieke oplossingen, zoals toepassingen om financiële instellingen
te helpen bij het opsporen van fraude, of applicaties waarmee retailers hun
assortiment beter kunnen managen en samenstellen.

Partnerprogramma werpt vruchten af
Het ambitieuze partnerprogramma, gestart in 2006, heeft SAS' aanwezigheid in
de middenmarkt sterk vergroot en is goed zichtbaar in de resultaten van
2007. Meer dan 17 procent van alle software-omzet was partnergerelateerd.
Verder sloot SAS een strategische overeenkomst met Teradata waarbij de
SAS-oplossingen werden geïntegreerd met de enterprise data
warehousing-producten van Teradata. Ook werden de marketing, sales en
services van beide bedrijven op elkaar afgestemd. Daarnaast intensiveerde
SAS de samenwerking met Accenture op het gebied van BI.

Nederland succesvol
Net als in eerder jaren groeide SAS evenwichtig over de gehele wereld.
Noord- en Zuid-Amerika realiseerden vierenveertig procent van de wereldwijde
omzet; Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) vijfenveertig procent.
Zuidoost Azië droeg voor elf procent bij aan de totale omzet. In 2007 kon
SAS wereldwijd meer dan 1.100 nieuwe klanten optekenen. In Nederland deed
SAS het ook uitstekend met nieuwe klanten als Euronext, Essent Energy
Trading, Marktplaats, Numico Research en Otto. Daarnaast sloot SAS Nederland
nieuwe overeenkomsten bij bestaande klanten als Belastingdienst/Centrum voor
ICT, ABN AMRO Bank, De Nederlandsche Bank, Essent Retail Bedrijven, ACHMEA
Holding, Generali Verzekeringsgroep en Astellas Pharma Europe.

Bert Boers, Managing Director in Nederland: "Wij hebben een omzetgroei van
19 procent gerealiseerd in 2007 ten opzichte van 2006. Een prestatie waar
wij erg trots op zijn. We zien dat de diverse overnames in deze markt onze
unieke positie alleen maar verder hebben bevestigd en versterkt. Niet alleen
in onze hoedanigheid als partner en leverancier, maar ook in onze positie
als aantrekkelijke werkgever."