SafeBoot: "Acht procent PDA-gebruikers raakt PDA kwijt"
donderdag 6 december 2007
Nieuwegein, 6 december 2007 – Uit onderzoek van SafeBoot blijkt dat één op
de twaalf PDA-gebruikers zijn PDA is kwijtgeraakt door verlies of diefstal.
Tijdens de Infosecurity-beurs, die op 31 oktober en 1 november jl. in de
Jaarbeurs Utrecht plaatsvond, werden bezoekers van de SafeBoot-stand een
aantal vragen voorgelegd. In totaal reageerden 296 mensen.
Het goede nieuws is dat het overgrote deel (91 procent) van de respondenten
nog nooit een PDA is kwijtgeraakt. De groep die twee of meerdere keren een
PDA heeft verloren is slechts één procent van de totale groep respondenten.
Uit het onderzoek blijkt ook dat 59 procent van de respondenten zich zorgen
maakt of de data op de PDA wel veilig is tegen misbruik. Toch beveiligt
slechts een kwart van de ondervraagden zijn PDA met encryptie en gebruikt 57
procent een Windows-wachtwoord om de toegang tot gegevens te beveiligen. Uit
vergelijkbaar SafeBoot-onderzoek dat twee jaar geleden tijdens de
Infosecurity-beurs werd gehouden onder laptop- en PDA-gebruikers, bleek ook
dat 59 procent wel eens ongerust is dat vertrouwelijke gegevens in verkeerde
handen vallen. Toen gaf 40 procent van de ondervraagden aan versleuteling
van informatie toe te passen.
Harold van der Heide, General Manager van SafeBoot Benelux: "Uit deze
cijfers blijkt duidelijk een hoge mate van security awareness, met name van
gebruikers tijdens een dergelijk security-event."
Dat er op een PDA vaak gegevens staan met een vertrouwelijk karakter blijkt
uit het feit dat 88 procent van ondervraagden de PDA gebruikt als agenda, 81
procent slaat er contactgegevens op, 68 procent ontvangt en verstuurt
e-mails ermee en 29 procent gebruikt Office-applicaties op zijn PDA.
Van der Heide: "Met de explosieve groei van het internet is de noodzaak van
beveiliging gigantisch toegenomen. Echter, tot op de dag van vandaag zijn de
meeste gebruikers zich er niet bewust van hoe groot het gevaar van
identiteitsdiefstal feitelijk is en dat criminelen zich wereldwijd actief
inspannen om toegang te krijgen tot persoonlijke informatie. Hierin ligt
voor de markt nog een belangrijke taak weggelegd."
<< Home