"Management verschuilt zich te vaak achter afdeling Communicatie"

dinsdag 4 december 2007

Pleidooi voor integrale, strategische communicatie in bedrijven en
instellingen

Amsterdam, 4 december 2007 - Te instrumenteel, te weinig strategisch en veel
te weinig gericht op de gevoelswereld van het individu. Dat is het oordeel 
van Birgitta van Loon over de huidige communicatiepraktijk bij bedrijven en
instellingen. In haar boek: 'Wie durft … de afdeling communicatie op te
heffen', schetst de auteur hoe het management verzuimt 'echte' communicatie
vorm te geven. Communicatie in de betekenis van interactie tussen mensen die
samen de opdracht hebben iets te bereiken. Het begrip en de praktijk wordt
teveel versmald tot persberichten uitgeven, jaarverslagen maken, websites
lanceren en huisstijl ontwikkelen. Communicatie? Daar hebben wij een
afdeling voor, is een veelgehoorde uitspraak, terwijl het management
daarvoor zelf de eerste verantwoordelijkheid heeft. Dat niet alleen, vindt
Van Loon, vooral de mens zélf heeft daar verantwoordelijkheid in.

Het boek is een logisch vervolg op haar eerdere succesvolle boek
'Communiceren vanuit je buik'. Voor Birgitta van Loon, directeur van het
bureau voor belevingscommunicatie en events In'tent, is ontwikkeling van
creativiteit in alle geledingen en een behoorlijke zelfreflectie op je
gedrag en functioneren een absolute 'levensvoorwaarde': het motiveert, het
relativeert, het enthousiasmeert en brengt plezier in het werk. Birgitta
geeft in het boek vele tips hoe je jezelf en de organisatie anders kunt
organiseren om tot een effectievere communicatie te komen.
 
"Waarom niet geleerd van de grote denkers?" Van Loon toont aan dat het
denkwerk van filosofen zeer goed bruikbaar is in de communicatiestrategie.
"Het gaat om het grote kader, consistent neergezet, eenvoudig over te
brengen. Als je daarin niet slaagt, begin je al met miscommunicatie."

De uitgave is vooral interessant omdat de auteur haar gedachtegoed samenvat
in een aantal modellen. De dwarsverbanden tussen de vele aspecten die het
communicatieproces beïnvloeden en vormgeven, zijn daarmee zichtbaar en
hanteerbaar geworden in het Kwadrant van het individu en het Kwadrant van de
organisatie.

Van Loon is ervan overtuigd dat communicatie meer een levenshouding is dan
een techniek. Ze merkt op dat er te weinig menselijkheid, gevoel, emotie en
verdieping is binnen de communicatie. "Er wordt wellicht teveel
professioneel afgevangen, waardoor echte communicatie uit angst en vrees
geen vrij spel krijgt. Leer mensen zelf verantwoordelijk te zijn voor de
communicatie. Het begint bij jezelf en niet bij de organisatie, is haar
betoog."

Het boek 'Wie Durft...' geeft een inkijk in de praktijk van bedrijven,
organisaties en instellingen. Birgitta heeft spraakmakende managers,
wetenschappers en kunstenaars gevraagd hun visie te geven op hoe het anders
en vooral beter kan.

Birgitta van Loon schreef een boek dat zeker niet alleen een aanrader is
voor het communicatievak. Het is ook een inspiratiebron voor managers die
inzien dat het anders moet en kan. Daar waar het gaat om meer resultaat als
gevolg van meer persoonlijke aandacht aan hen die 'het maken'.