UHF Gen2 RFID-tags ook geschikt voor dvd's

donderdag 13 september 2007

Mieloo & Alexander toont nieuwe mijlpaal aan in de performance van UHF EPC
Gen2 RFID-technologie

Hoofddorp, 13 september 2007 – Uit onderzoek van RFID-consultancybedrijf
Mieloo & Alexander blijkt dat RFID-tags nu ook op dvd's te gebruiken zijn,
waarbij 100 procent leesbaarheid van de tags is gegarandeerd. Dit was eerder
niet mogelijk, omdat het metaal in de dvd's de leesbaarheid van de RFID-tags
verstoort.

De introductie van het EPC Gen2 protocol begin 2006 betekende een sterke
performanceverbetering ten opzichte van Gen1. Al bij de eerste tests bleek
de performance vijf tot zes keer verbeterd. En sinds deze wereldwijde
standaard zijn intrede deed, wordt de technologie in hoog tempo voortdurend
verbeterd. Met name tags op de verpakking van metaal - en vloeistofhoudende
producten kunnen steeds beter worden gelezen, zoals blijkt uit verschillende
tests door Mieloo & Alexander.

Tijdens het onderzoek werd onderzocht wat de beste positie van de tag op de
dvd is, en wat de maximale leesafstand en leesbare aantallen zijn. In een
test met 240 dvd's in een display, werd 100 procent leesbaarheid aangetoond.
Hierbij was de tag op de binnenkant van de dvd-hoes aangebracht. Ook konden
de dvd's in hun transportverpakking zonder moeite worden gelezen. Nog niet
alle RFID-tags en -readers zijn geschikt. Het onderzoek heeft ook aangetoond
dat er afhankelijk van de toepassing nog wel degelijk verschillen tussen de
verschillende producten bestaan.
 
Voordelen retail en logistiek
Met deze resultaten komen procesverbeteringen- in zowel logistieke als
retailomgevingen - onder handbereik. Denk bijvoorbeeld aan verbeteringen in
efficiency in de uitgaande logistiek, bijvoorbeeld voor geautomatiseerde
ordercontrole op compleet- en correctheid, zodat het aantal fouten en
retouren afneemt. Ook kan zo de goederenuitgifte en - ontvangst worden
versneld en geautomatiseerd.

Daarnaast worden responsive supply chain-oplossingen, zoals de zogenaamde
'smart displays' mogelijk: alle titels in het schap zijn zichtbaar door de
RFID-tags. En zodra een enkele dvd uit het schap verdwijnt wordt een
aanvulopdracht uitgestuurd. Zo worden 'nee verkopen' gereduceerd, wat direct
bijdraagt aan omzet en winst.

Sander Merkx, partner bij Mieloo & Alexander: "Deze tests tonen aan dat de
readability performance van Gen2 RFID techniek voor steeds minder
productcategorieën een bezwaar is. Bovendien tonen verschillende van onze
implementaties, zoals bij Sony, aan dat RFID voldoende robuust is om ingezet
te worden in een 'mission critical' omgeving. Ondanks de relatieve stilte
van de afgelopen jaren na de RFID hype beseffen steeds meer partijen dat we
in de operationele fase van RFID zijn aangeland. Wij merken dat aan de
sterke toename van het aantal pilots. En voor 2008 verwachten we een
aanzienlijke stijging van het aantal implementaties."