e-office bouwt virtueel kenniscentrum voor voestalpine Railpro

maandag 27 augustus 2007

Voorkomen van kennisverlies door natuurlijk personeelsverloop

Houten, 27 augustus 2007 – e-office, specialist in het optimaliseren van de
werkomgeving van professionals, heeft een virtueel kenniscentrum ontwikkeld
voor voestalpine Railpro. voestalpine Railpro, totaalaanbieder van
producten, logistiek en service voor de railinframarkt, maakt met de nieuwe
toepassing de kennis en expertise die aanwezig is binnen het spoorbedrijf
eenvoudig toegankelijk. Hierdoor kunnen de medewerkers efficiënter werken en
op basis van de juiste informatie over onder andere het spoor, de benodigde
materialen en de toepassing van de materialen betere beslissingen nemen.

In twee maanden tijd werd de basis gelegd voor het virtuele kenniscentrum.
In eerste instantie wordt SharePoint 2007 ingezet om algemene technische
kennis alsmede praktische informatie over de organisatie vast te leggen. In
een later stadium wordt het kenniscentrum uitgebreid met teamsites om alle
inhoudelijke en specifieke kennis van railprojecten, bestekken van
opdrachten en werkprocessen vast te leggen.

"Omdat het spoor intensief wordt gebruikt, stelt de overheid hoge eisen aan
de kwaliteit en beschikbaarheid van het spoor. Om dit te garanderen, moeten
we niet alleen nieuwe kennis opdoen, maar er eveneens voor zorgen dat deze
ook wordt gedeeld. Daarnaast hebben we te maken met natuurlijk verloop in
het personeelsbestand. Om te voorkomen dat kennis verloren gaat, hebben wij
vorig jaar besloten om een kenniscentrum op te zetten", aldus Sjaak Spruijt,
coördinator supply, logistics & service van voestalpine Railpro en
verantwoordelijk voor het virtuele kenniscentrum.

Het virtuele kenniscentrum is de eerste stap naar een zelfbewuste en lerende
organisatie. Het kenniscentrum wordt op lange termijn uitgebouwd tot een
complete digitale werkomgeving, waarin medewerkers informatie kunnen vinden
die voor hen relevant is. e-office adviseerde voestalpine Railpro over de
keuze voor Sharepoint 2007 en over de inrichting van het virtuele
kenniscentrum op basis van de werkwijze van de medewerkers.