Wuzz: een nieuwe online community voor jongeren

donderdag 10 mei 2007

Twee jonge vrouwelijke ondernemers lanceren Wuzz

Amsterdam, 10 mei 2007 – Wuzz, een nieuwe online community, opent vandaag officieel zijn website voor het publiek. Wuzz.nl is de eerste en enige portal waar jongeren zelfgemaakte wallpapers en ringtones kunnen kopen én verkopen. De oprichters van Wuzz, Louise Verschuren (28) en Brigitta Schlumpf (25), brengen hiermee de trends rondom user generated content, personalisatie van mobiele telefoons en communities samen in één online dienst. De twee jonge vrouwen deden mee aan het KRO-programma Dragons’ Den, waar zij drie geldschieters bereid vonden om te investeren.

Op Wuzz.nl kunnen jongeren zelf hun ringtone of wallpaper verkopen. Eerst registeren zij zich waarna zij gratis hun eigen shop openen. Hier worden de zelfgecreëerde ringtones en wallpapers aangeboden. Vervolgens kan de eigenaar zijn shop promoten. Gebruikers sparen voor cash, maar kunnen hun verdiende geld ook inzetten om zelf content te kopen of om via de site sms-jes te versturen. De online community is eenvoudig in het gebruik. Gaandeweg wordt steeds meer functionaliteit toegevoegd aan de site, bijvoorbeeld animated wallpapers en video.

Met de verkoop van hun zelfgemaakte ringtones en wallpapers verdienen jongeren geld. Op de site wordt middels een persoonlijke realtime rapportage exact vermeld hoeveel cash er is verdiend. Afrekenen kan via sms en straks via een 0900 nummer. De community kent geen dure en ondoorzichtige abonnementsmodellen. Er wordt betaald per download en bovendien ligt de prijs gemiddeld een stuk lager dan bij andere ringtone aanbieders.

Dragons’ Den
Louise Verschuren en Brigitta Schlumpf, deden mee aan het KRO-programma Dragons’ Den, wat gepresenteerd wordt door Jort Kelder. In dit programma presenteren kandidaten zich die een briljant idee hebben voor bijvoorbeeld een nieuw product, bedrijf of dienst. De kandidaten krijgen eenmalig de kans om hun droom te presenteren aan vijf succesvolle investeerders, de Dragons. De Dragons waren unaniem geïnteresseerd in Wuzz. Uiteindelijk kregen drie geldschieters de deal.

Ook zonder het programma Dragons’ Den was Wuzz gelanceerd, aldus Brigitta Schlumpf. “Het businessplan lag al klaar. Een half jaar geleden startten we al met de ontwikkeling van Wuzz. Dragons’ Den was natuurlijk een goede kans voor ons, waar we geen moment over getwijfeld hebben.” Louise Verschuren: “Wuzz is nu zo’n anderhalve week in de lucht. De eerste 1000 registraties en 300 shops zijn een feit, dit is voor ons een mooi begin”.