Keynote: "Websites onderschatten invloed van grootte op responsetijd"

woensdag 23 mei 2007

'Size matters', maar wél averechts

Uit onderzoek van Keynote, specialist op het gebied van online en mobile
business performance, blijkt dat de grootte van websites meer invloed heeft
op de gemiddelde downloadtijd van pagina's dan vaak wordt gedacht. Keynote
kwam tot deze conclusie na metingen van de homepages van 19 bedrijven in de
reisbranche. Uit het onderzoek, dat meer dan 550 metingen omvatte, bleek dat
de meest succesvolle bedrijven dit goed begrepen hebben. Zij bedienen de
klanten met snel beschikbare pagina's en hebben bewust gekozen voor een
lichte opzet. KLM, SunWeb, TUI en Holland International hebben een homepage
van minder dan 175 kb. Zij eindigden vervolgens qua responsetijd op plek één
tot en met vier. Enige uitzondering was 9292OV, die ondanks een kleine
homepage toch een slechte responsetijd liet zien. De homepage van Hotelplan
bevat veel grote afbeeldingen en was de zwaarste met 1086,9 kb. Hotelplan
eindigde qua responsetijd dan ook op de laatste plaats. Naast response- en
beschikbaarheidstijden constateerde Keynote ook een duidelijk verschil in
aantal gebruikte objecten per pagina. De metingen werden uitgevoerd van 10
t/m 22 mei 2007.

Klant zit niet te 'wachten' op franje
Afbeeldingen en filmpjes zorgen voor een duidelijke vertraging van een
website. Vooral in branches waar de website ook als webwinkel wordt
gebruikt, bevatten de pagina's vaak veel multimediacontent. Toch is het ook
hier van belang dat de pagina's snel geladen zijn. Iedere seconde dat een
bezoeker langer op de site moet wachten, loopt het bedrijf een verhoogd
risico dat de bezoeker afhaakt. Dat zorgt direct voor verlies van omzet. De
reisbranche is zo'n branche die primair afhankelijk is van het internet.
Klanten verzamelen veelal eerst informatie op internet. Is de eerste
ervaring negatief, dan bestaat de kans dat de klant afhaakt.

"Alhoewel iedereen wel aanvoelt dat de grootte van een website vaak gevolgen
heeft voor de performance, is het toch boeiend om te zien hoe sterk dit
uitwerkt in de praktijk", vertelt Sebastiaan Vingerhoed, Sales manager bij
Keynote. "Extra functionaliteiten aan je website toevoegen, kan betere
service betekenen, maar dit brengt tegelijkertijd dus risico's met zich mee.
Om klanten echt goed te bedienen, moeten bedrijven zich concentreren op de
klantervaring. Er moet goed worden afgewogen of de content en
functionaliteit op de website echt positief bijdragen aan de ervaring van de
klant. Handig is het om klanten daarin een keuze te geven: de
basisfunctionaliteit snel en efficiënt leveren en eventuele extra's naar
wens beschikbaar maken."