Lawson helpt bedrijven bij managen van maatschappelijk verantwoord ondernemen

donderdag 5 april 2007

AMR Research toont aan dat 7 van de 10 bedrijven IT wil inzetten om MVO te
managen

Vianen, 5 april 2007 – Lawson introduceert het Lawson Corporate Social
Responsibility Initiative, waarmee organisaties hun activiteiten op het
gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) kunnen meten,
beheren en bijsturen. Door het beheer van deze vraagstukken te automatiseren
kunnen bedrijven zien of ze de vooropgestelde sociale en
milieudoelstellingen realiseren.

De overheid legt steeds strengere milieurichtlijnen op en bedrijven voelen
zelf ook een drang tot maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het Global
Reporting Initiative, een groot netwerk van experts in maatschappelijk
verantwoord ondernemen, heeft meer dan 100 criteria gedefinieerd op het vlak
van sociale, milieutechnische en economische verantwoordelijkheid,
uiteenlopend van energieverbruik en kinderarbeid tot privacy issues en
diversiteit op de werkvloer. Vrijwel alle organisaties hebben op meerdere
van deze gebieden initiatieven ontplooid, maar vrijwel geen enkel bedrijf
beheert deze activiteiten op een gestructureerde manier.

Uit onderzoek van AMR Research bij honderdvijftig managers in middelgrote
ondernemingen in Europa en Noord-Amerika blijkt dat meer dan 70 procent van
plan is om binnen twee jaar een IT-tool aan te schaffen om hun
MVO-initiatieven te beheren. Slechts een derde van de correspondenten
gebruiken hun ERP-systeem om deze uitdagingen aan te pakken, terwijl
uitgerekend een geïntegreerde bedrijfsapplicatie hiertoe een goede basis
vormt.

Het Global Reporting Initiative voorziet een benadering die overeenstemt met
de gepreconfigureerde industriespecifieke oplossingen van Lawson. Lawson is
van plan om bepaalde, vooraf geconfigureerde applicaties, aan te bieden in
combinatie met de Business Intelligence Suite met implementatiemethodes voor
specifieke prioritaire milieu- en sociale programma's. Lawson heeft de 100
criteria getoetst aan zijn bedrijfssoftware om te kijken of Lawson Business
Intelligence dashboards kan geven van alle MVO-initiatieven en
dwarsdoorsnedes op onderwerp (milieu, sociale verantwoordelijkheid), per
afdeling (inkoop, productie) of per vestiging. Op deze manier ondersteunt
Lawson Business Intelligence het managen van MVO-initiatieven.

"Uiteindelijk draait dit allemaal om risicomanagement", zegt Jaap van den
Akker, Country Manager van Lawson Benelux. "Veel van deze factoren worden
wettelijk vastgelegd. Dan gaat het niet meer om 'goed gevoel initiatief',
maar om het beantwoorden aan de wet. Met het Corporate Social Responsibility
Initiative wil Lawson bedrijven helpen om hun investeringen in
maatschappelijk verantwoord ondernemen zo doeltreffend mogelijk te doen."