AOL start portal voor Nederlandse markt

woensdag 17 januari 2007

Uitbreiding advertentienetwerk door middel van gratis content

Amsterdam, 17 januari 2007 - AOL, onderdeel van het Amerikaanse Time Warner,
introduceert vandaag een Nederlandstalige internetportal: www.aol.nl. De
portal is onderdeel van AOL’s strategie om zijn advertentiebereik in Europa
te vergroten. Op dit moment is AOL wereldwijd nummer drie in online
advertenties en zoekt het naar manieren om deze positie te versterken.

De nieuwe site legt de nadruk op Nederlandstalige content en diensten. Zo
biedt de portal e-mail (jouwnaam@aol.nl), AOL Instant Messaging (AIM) en AOL
Pictures waar gratis ongelimiteerd digitale foto’s kunnen worden opgeslagen.
De site biedt daarnaast content (nieuws, sport en entertainment) en een
geïntegreerde Nederlandstalige zoekfunctie van Google.

AOL is al meer dan tien jaar sterk vertegenwoordigd in Europa met portals in
de UK, Duitsland en Frankrijk, die allen gratis diensten bieden voor
communicatie en opslag. Recentelijk introduceerde AOL ook een portal in
Oostenrijk (www.aol.at). Nederland is nu het vijfde Europese land waar een
AOL internetportal live gaat. De AOL community bestaat al uit meer dan 200
miljoen unieke bezoekers wereldwijd.

Philip Rowley, CEO AOL Europe: “AOL verschuift zijn focus van aanbieden van
internettoegang als Internet Service Provider naar het leveren van gratis
content. Ons advertentienetwerk heeft een bepaalde grootte bereikt waardoor
hogere winstmarges te behalen zijn met advertenties. Uitbreiding naar nieuwe
landen in Europa zoals Oostenrijk en Nederland zorgt voor een versterking
van onze positie op de advertentiemarkt.”

In 2006 maakte AOL de strategische beslissing om zijn activiteiten op het
gebied van internettoegang in Duitsland, Frankrijk en de UK te verkopen. AOL
richt zich nu volledig op het uitbreiden van zijn bereik in Europa. AOL was
al aanwezig op de Nederlandse markt met het merk CompuServe. CompuServe
blijft actief als ISP in Nederland.