Medewerkers mijden vaste telefoon in ruil voor mobiel gemak

maandag 16 oktober 2006


Nieuwegein, 16 oktober  2006 – Onderzoek van Mitel, leverancier van IP-communicatie-oplossingen, leert dat bijna de helft (48 procent) van alle Engelse werknemers toegeeft hun mobiele telefoon te gebruiken terwijl ze aan hun eigen bureau zitten. Dit is een gewoonte die een aanzienlijke kostenpost oplevert voor werkgevers.

Ondanks het feit dat gesprekken op een mobiel toestel twee keer zoveel kosten als op een vast toestel, wijzen werkgevers hun personeel hier niet of nauwelijks op. Als ze hun werknemers zouden overhalen om slechts één mobiel gesprek van vijf minuten per dag minder te voeren, levert dat het Engelse bedrijfsleven een jaarlijkse besparing op van ongeveer 3 miljard euro.

Het merendeel (55 procent) van de ondervraagde managers geeft gebruiksgemak op als reden omdat de mobiele telefoon alle telefoonnummers bevat. Een andere reden voor de populariteit van de mobiele telefoon is de mogelijkheid om er vertrouwelijk mee te bellen: 41 procent geeft privacy als reden om mobiel te telefoneren op kantoor.

Graham Bevington, algemeen directeur van Mitel in EMEA: “Steeds meer bedrijven rusten hun werknemers uit met mobiele telefoons. Het onderzoek laat echter een groot gebrek aan controle over het gebruik ervan zien. Dit is slecht nieuws voor organisaties die de mobiele kosten van hun werknemers willen beteugelen. Vaker wel dan niet nemen mensen mobiel contact op met collega’s van wie nummers gemakkelijk te bereiken zijn, terwijl ze gratis een doorkiesnummer kunnen bellen. Organisaties zouden na moeten denken over het voorzien van werknemers van één telefoonnummer dat ze volgt, los van hun locatie of apparaat dat ze gebruiken. Ze kunnen dan kosten verlagen door het aantal gesprekken met een vaste aansluiting te vergroten ten opzichte van het aantal gesprekken met een mobiel toestel. Daarnaast verhoogt het de productiviteit wanneer werknemers goed bereikbaar zijn en voorkomt het heen en weer bellen naar elkaars voicemail.”

Mitel Mobile Extension
Werknemers zijn eenvoudig te voorzien van één telefoonummer door gebruik te maken van Mitel Mobile Extension bijvoorbeeld. ‘Follow-me’ –oproeproutering zorgt er dan voor dat gebruikers één nummer en één voicemail hebben. Wanneer iemand dan dat nummer belt, rinkelen gelijktijdig de vaste bureautelefoon, de mobiele telefoon en telewerkertelefoon van de gebelde persoon. Het is ook mogelijk om een mobiele oproep om te leiden naar een vaste lijn halverwege een gesprek en andersom. Het probleem van overbodige mobiele gesprekken wordt zo grotendeels opgelost.

Over het onderzoek
Continental Research verzamelde begin 2006 de gegevens aan de hand van tweehonderd telefonische interviews met senior business managers van organisaties met een jaaromzet van meer dan 1 miljoen Engelse pond.