EDS-Telindus zorgt voor succesvolle ICT-ondersteuning Vlaamse Gemeente- en Provincieraadsverkiezingen

woensdag 25 oktober 2006

Primeur: online publicatie resultaten met voorkeurstemmen en
zetelberekening; integratie e-ID kaart in identificatieproces; draadloze
communicatie van telresultaten via GPRS; Piek van 8,45 miljoen hits per uur
en meer dan 350.000 unieke bezoekers op www.vlaanderenkiest.be

BRUSSEL, 25 oktober 2006 - Tijdens de Vlaamse Gemeente- en
Provincieraadsverkiezingen van zondag 8 oktober, stond het consortium
EDS-Telindus in voor de organisatie en uitvoering van de ICT-ondersteuning.
Deze gingen gepaard met de nodige innovaties op technologisch vlak.

Innovatie
De verwerking van zowel manuele als geautomatiseerde stemmen verliep via een
centrale ‘end-to-end’ oplossing. Dit centrale beheer stond garant voor een
snelle en correcte verwerking van de basisgegevens, de kandidaten, de
resultaten en de zetelberekening.

Het gebruik van de elektronische handtekening bij de registratie van de
kandidaten en het centrale opladen van de geautomatiseerde stemresultaten,
zonder tussenstappen, zorgden voor een merkelijk snellere verwerking en
bekendmaking van de stemresultaten.

"Ik ben zeer tevreden over het succesvolle verloop van de verkiezingen.
Dankzij de vlotte samenwerking tussen mijn kabinet, de administratie
binnenlandse aangelegenheden en de externe leveranciers toonde de Vlaamse
overheid zich een voorloper inzake de technologische vernieuwing bij de
verwerking en de publicatie van verkiezingsresultaten", aldus Minister van
Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering, Marino Keulen.

Guido Decoster, Administrateur-generaal van het Agentschap voor Binnenlands
Bestuur, voegt hier aan toe: “Bij verkiezingen moet een groot aantal data op
een zeer korte tijd correct verwerkt en gecommuniceerd worden in een
omgeving met een bijzonder grote zichtbaarheid. Die uitdaging kan enkel
succesvol verlopen met een uitstekende ICT-implementatie en in teamwerk
tussen de organiserende overheid en de ICT-ondersteuning. We blikken met
grote tevredenheid en fierheid terug op de realisatie. Het project was
inhoudelijk vernieuwend en communicatief sterk. www.vlaanderenkiest.be was
hét referentiepunt op 8 oktober, maar eveneens in de weken die eraan
voorafgingen.”

“Door de intense en open samenwerking tussen het agentschap, het kabinet en
het EDS-Telindus project team zijn we erin geslaagd een zeer innovatieve
architectuur te implementeren. Zowel wat betreft snelheid van
gegevensverwerking, procesvereenvoudiging als integriteit en dienstverlening
aan alle betrokken partijen was deze architectuur zeer doeltreffend. Deze
oplossing en dit partnership zijn een fundament voor de toekomst.", besluit
Carl Collier, EDS-Telindus projectverantwoordelijke.

Succes
•Online publicatie verkiezingsresultaten met voorkeurstemmen en statistische
informatie (met onder andere man/vrouw-verhouding,leeftijdscategorie van de
verkozene, participatiegraad).
•www.vlaanderenkiest.be dé referentiesite met pieken tot 8,45 miljoen hits
per uur, 3 miljoen gelezen pagina’s en meer dan 350.000 unieke bezoekers op
8 oktober. De automatische refresh, de gebruiksvriendelijkheid en
beschikbaarheid van de site zorgden voor tevreden gebruikers.
•Voor alle interne finale gegevensopslag evenals voor publicatie van
informatie naar de buitenwereld toe werd één set van EML (Election Markup   
Language) gebaseerde XML (eXtensible Markup Language) - document types
gebruikt. Deze internationale standaard garandeerde, over het ganse
verkiezingsproces, een uniforme en algemeen gedocumenteerde communicatie
naar de burger, de media, de betrokken besturen, de plaatselijke
organisaties en de politieke partijen.
•De EDS-Telindus Service Desk in Mechelen was het unieke contactpunt voor
alle gebruikers. Alle meldingen werden ofwel direct opgelost of    
doorgegeven aan de betrokken partners. De Service Desk verwerkte 844
oproepen met technische en algemene praktische vragen die direct        
betrekking hadden op de verkiezingen in een gemiddelde antwoordtijd van 16
seconden en een gemiddelde beltijd van 4 minuten per oproep.In de piek van
08:00 uur-09:00 uur verwerkten zij 137 oproepen.
•Uitzonderlijk snelle online publicatie van de eerste resultaten: 16u30 voor
Zutendaal.
•Draadloze communicatie telresultaten via GPRS
•Integratie e-ID kaart in identificatieproces.
•Bewezen efficiëntie van delegatie naar de lokale besturen.
•Efficiënt logistiek beheer van laptops en begeleiding van gebruikers.
•Procesvereenvoudiging leidde tot efficiënter werken en online berekening
van de verkiezingsresultaten.