IP-telefonie verbetert bereikbaarheid en dienstverlening Diabetesvereniging

dinsdag 8 augustus 2006

Vrijwilligers via SIP gebeld op eigen analoge telefoon.

Nieuwegein, 8 augustus 2006 – De Diabetesvereniging Nederland gaat
IP-telefonie gebruiken. De IP-apparatuur wordt geleverd door Mitel en system
integrator Nexct implementeert de oplossing. Hiermee verbetert de
Diabetesvereniging zijn bereikbaarheid waardoor leden beter worden geholpen.

De Diabetesvereniging heeft het snel en adequaat beantwoorden van
telefoontjes, faxen en email van leden hoog in het vaandel staan. Door
verouderde apparatuur werd dit echter niet altijd gerealiseerd. Daarom ging
de vereniging op zoek naar een nieuwe telefonieoplossing. Uiteindelijk koos
de Diabetesvereniging voor IP-telefonie van Mitel. Belangrijkste reden
hiervoor was dat Mitel-apparatuur eenvoudig te integreren was met de
Outlook-agenda omgeving en het Navision CRM-pakket van de
Diabetesvereniging.

Door de komst van een IP-telefonie-infrastructuur is de vereniging nu onder
één nummer bereikbaar. Voornaamste uitdaging daarbij was echter dat
telefoontjes van leden worden beantwoord door een netwerk van vrijwilligers
verspreid over het hele land die niet altijd beschikbaar zijn. De nieuwe
oplossing zorgt ervoor dat telefoontjes, door koppeling met de agenda,
automatisch worden verspreid naar de op dat moment beschikbare
vrijwilligers. Via een op SIP-gebaseerde (Session Initiation Protocol )
verbinding worden, via het internet, de vrijwilligers kosteloos op hun eigen
analoge telefoon gebeld. Ook wordt op het hoofdkantoor de
IP-telefonie-oplossing gekoppeld aan het huidige Navision CRM-systeem, zodat
gegevens van leden direct in beeld komen als er wordt gebeld.

De Diabetesvereniging gebruikt een Mitel 3300 IP Communication Platform
(ICP) en 50 Mitel 5215 IP Phones. In het land zijn 25 vrijwilligers via een
op SIP-gebaseerde verbinding aangesloten.

Jos Tollenaar, Projectmanager bij Nexct: “Het in goede banen leiden van
vragen van leden die via telefoon, fax en e-mail bij de Diabetesvereniging
Nederland binnenkwamen, was voor ons de grootste uitdaging. Door samen met
de vereniging goed te kijken naar hoe dit het beste gestroomlijnd kon
worden, hebben we een integrale oplossing kunnen realiseren die er tevens
voor zorgt dat ledeninformatie altijd direct beschikbaar is.”

Gijs Borsboom, Country Manager Benelux van Mitel: “De Diabetesvereniging is
een goed voorbeeld van de huidige ontwikkelingen in IP-communicatie: de
integratie en verbetering van bedrijfsprocessen waar communicatie een
onderdeel van uitmaakt. We zijn blij dat we met onze apparatuur hier een
bijdrage aan hebben geleverd.”