Zeven gouden en dertien zilveren SpinAwards 2008 uitgereikt

vrijdag 3 april 2009

Amsterdam, 3 april 2009 – Op 2 april werden in de Gashouder in Amsterdam
voor de 11e keer de SpinAwards uitgereikt. De categorie Beste interactieve
opdrachtgever kent dit jaar twee winnaars. Coca Cola en Hi/KPN eindigden
gelijk en ontvingen allebei een gouden SpinAward. Beste interactieve bureau
is, net als twee jaar geleden, LEMZ. Zij wonnen daarnaast nog twee keer goud
in de categorieën Beste mobiele concept en Beste content. Ook dit jaar
bezochten meer dan 2.500 gasten de SpinAwards Night.

De avond werd gepresenteerd door De meiden van Haram. Zij reikten zeven
gouden en dertien zilveren SpinAwards uit. Naast winnaar LEMZ, viel ACHTUNG!
Op bij de bureaus. Zij wonnen naast een gouden SpinAward, ook een zilveren
SpinAward. De trend dat er meer bureaus zijn met één SpinAward heeft zich
verder doorgezet. Alleen LEMZ en ACHTUNG! wisten meer dan één SpinAward in
de wacht te slepen. Dit is een duidelijk signaal dat de kwaliteit verder
toeneemt in de breedte.

Stephan Fellinger, voorzitter van de Stichting SpinAwards: "De economie mag
dan in een diepe recessie verkeren, er is nog nooit zoveel bedrijvigheid
geweest in onze branche. Het bruist. We staan er beter voor dan ooit en de
komende jaren zijn de vooruitzichten op het gebied van interactieve media
heel goed te noemen. Toch iets om bij stil te staan in deze turbulente
tijden."

Cijfers
Tijdens de SpinAwards Night maakte de Stichting SpinAwards ook cijfers
bekend over de omvang van de interactieve communicatiebranche. De cijfers
werden bepaald door de bestedingen op te tellen in alle deelgebieden, die
bij elkaar de interactieve communicatiebranche vormen.

Hennie van Velzen, bestuurslid van de Stichting Spinawards: "De SpinAwards
zijn een optelsom van een aantal deelindustrieën binnen het vakgebied van
interactieve communicatie. Tel je de cijfers op voor wat betreft de
bestedingen aan onder andere online advertising en marketing, games en
mobiele communicatie, dan komen we nu al op meer dan 1,8 miljard euro omzet
in Nederland."

Huib Maaskant, bestuurslid Stichting SpinAwards: "Aan de hand van de
omzetcijfers binnen onze industrie kunnen we afleiden dat er inmiddels meer
dan 15.000 mensen werkzaam zijn in onze branche. De groep creatieven die
interactieve communicatie omarmt, groeit met de dag. En dat zijn niet alleen
mensen die net van de academie komen, maar juist ook creatieven die jaren
alleen traditionele campagnes hebben gemaakt. Interactieve creativiteit
leeft tegenwoordig in de basis van vrijwel elk concept."

Overzicht winnaars SpinAwards 2008
Beste content
Doe maar gewoon, dan doe je al gezond genoeg (De Friesland Zorgverzekeraar /
LEMZ) - Goud
Oxfam Novib - Rudo en Ollie (Oxfam Novib / Detroit Media) - Zilver

Beste media-inzet
Sultana Mr Jummy (United Biscuits / ACHTUNG, Alfred, Starcom) - Goud
Samsung Soul (Samsung Mobile / Muse Amsterdam, Icemobile, Starcom) - Zilver

Beste online campagne
Dinges (Hi / Red Urban & FHV BBDO) - Goud
Nationale Feedbacktest (Jobcircle / Rhinocreations, Input) - Zilver
Hilfiger Denim - Leave your Mark (Tommy Hilfiger Europe / Muse Amsterdam) -
Zilver

Beste design
Base X (Koninklijke Luchtmacht / ARA) – Zilver

Beste innovatie
Iktag & interactieve Social RFID games (Mediamatic / Mediamatic) - Zilver

Beste mobiele concept
Coca-Cola Sing-A-Long (Coca-Cola Nederland / LEMZ) - Goud
VPRO Lowlands Heatmap (VPRO Digitaal / VPRO Digitaal) - Zilver

Beste crossmedia concept
Upload Cinema (Filmtheater de Uitkijk / Draftfcb) - Zilver
Volkswagen Golf (Pon's Automobielhandel / ACHTUNG!) - Zilver

Beste website concept
Rijksmuseum For the Love of God (Rijksmuseum / Skipintro) - Zilver
Barcinski & Jeanjean (Barcinski & Jeanjean / Barcinski & Jeanjean) – Zilver

Beste interactieve video concept
geen winnaars

Beste gaming concept
Medical Investigators (Technific, Step / Little Chicken Game Company) -
Zilver

Beste jong talent
Right to Play - Nieuwe Sporticonen (Kaspar van Leek, Pieter Vermeulen, Joost
van Dorst / AKV St. Joost Breda) – Zilver

Beste interactieve bureau
LEMZ – goud

Beste interactieve opdrachtgever – ex aequo
Hi, KPN – goud
Coca-Cola Nederland - goud