London Verzekeringen klaar voor digitale polis
donderdag 10 april 2008
Codast implementeert digitale documentomgeving
London Verzekeringen is als eerste verzekeraar in Nederland klaar voor
invoering van de 'digitale polis', en loopt daarmee vooruit op de verwachte
wetgeving. Met behulp van Codast, specialist op het gebied van in- en
outputmanagement, heeft het bedrijf zijn documentstromen zo geautomatiseerd
en ingericht dat zoveel mogelijk elektronisch kan verlopen, de kans op
fouten minimaal is en het klantcontact optimaal kan verlopen.
Ben Hermsen, Marketing Manager London Verzekeringen: "Onze organisatie loopt
voorop in technische ontwikkelingen die het werken voor de tussenpersonen en
hun klanten makkelijker maken. Het is vanaf het begin ons streven geweest om
processen zo goedkoop mogelijk te maken. Dus zoveel mogelijk automatiseren
zodat er zo min mogelijk 'handjes' aan te pas komen. Vanuit die gedachte is
ook het complete acceptatieproces bij ons geautomatiseerd. Vrijwel al onze
processen verlopen inmiddels geautomatiseerd. Kosten zijn hierdoor laag en
producten kunnen concurrerend worden aangeboden."
Assurantietussenpersoon
Hermsen: "Wij hebben altijd met assurantietussenpersonen gewerkt. Wij
voorzien hen van 'tools' om een plaatselijke direct writer te zijn. Het
lijkt tegenwoordig wel of mensen geen tussenpersoon meer nodig hebben en
alles via internet kunnen regelen. Maar zodra er schade is blijkt al snel de
toegevoegde waarde van een assurantietussenpersoon. Aan ons de taak om het
voor die groep en hun klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken. De
ontwikkeling van de digitale polis past daar goed in."
De digitale polis biedt voordelen voor zowel klanten als voor verzekeraars.
Voor verzekeraars betekent een volledig digitale polis onder andere een
aanzienlijke daling van portokosten, printkosten en het gebruik van papier
en enveloppen. Ook kan er met minder mensen meer werk worden verricht. Voor
consumenten zijn de voordelen eveneens groot. Een volledige online polis is
sneller af te sluiten. Verder scheelt het extra papierwerk, zijn polissen
overzichtelijk op de computer op te slaan en worden administratieve lasten
niet meer in de premie doorberekend. Lagere prijzen behoren daarmee dan ook
tot de realistische mogelijkheden.
Automatiseren
Ben Hermsen vervolgt: "Via onze automatiseringsdienstverlener Euronederland
zijn wij in contact gekomen met Codast. Op sommige vlakken lijken onze
bedrijven op elkaar. Plat en slagvaardig met een nadrukkelijk oog voor het
eindresultaat. Met verbetering voor de klant als doel. Ook Codast is veel
bezig met toekomstige ontwikkelingen en kijkt hoe hier op ingespeeld kan
worden. Daar waar onze wensen niet tot de standaard mogelijkheden behoren,
doen ze er alles aan om dat mogelijk te maken. De digitale polis is voor een
verzekeraar een geweldige kostenbesparing. Als je die ten goede laat komen
aan de eindprijs, dan kun je een win-win situatie creëren."
"De marketingafdeling van London probeert de organisatie duidelijk te maken
waar de kansen liggen in de markt. De markt, niet de
automatiseringsafdeling, bepaalt bij ons hoe zaken er uit moeten zien. Wij
stemmen alles altijd af met onze tussenpersonen en hebben een
tussenpersonenpanel van 20 man. Die leggen wij regelmatig zaken voor waar
wij mogelijkheden in zien. Dit draagt ook bij aan de trouw en de motivatie
van de tussenpersonen. Internet wordt steeds belangrijker, maar de
menselijke factor zal op sommige punten doorslaggevend zijn én blijven. Daar
spelen wij graag op in."
<< Home