Explosieve groei uitgave boeken in eigen beheer
vrijdag 1 februari 2008
Traditionele uitgevers in nauw door veranderd consumentengedrag, opkomst
online gemeenschappen en print-on-demand technologie
San Francisco, 1 februari 2008 – Blurb, de online uitgeverij van boeken, is
in 2007 zeer sterk gegroeid, vooral als gevolg van veranderend
consumentengedrag. Zo hebben consumenten steeds meer digitale afbeeldingen
en content om in boeken te publiceren. Tevens zijn ze actiever in online
gemeenschappen, waar deze zaken ook met anderen worden gedeeld. Deze
ontwikkelingen in combinatie met de financiële voordelen van
printing-on-demand, zorgen voor een sterke groei bij online uitgeefdiensten.
Het gemak waarmee iedereen nu een boek kan publiceren, en zelf aan een breed
publiek kan verkopen, heeft grote gevolgen voor de traditionele
uitgeefbranche.
Organisaties als Blurb maken het ontwerpen en publiceren van eigen boeken
steeds eenvoudiger. Dit leidde in 2007 tot een totale productie van bijna
80.000 unieke Blurb titels. Ter vergelijking, Simon & Schuster, een van de
vier grootste Engelstalige uitgevers, publiceert jaarlijks ongeveer 1800
titels. De grootste uitgeverij van boeken over algemene interesses, Random
House, publiceerde in 2006 nog 9000 nieuwe titels. Blurb's totale productie
is dus bijna acht keer groter dan het totaal aan publicaties door de
traditionele uitgeverijen. Als gevolg hiervan is de organisatie het
afgelopen jaar elke drie maanden in grootte verdubbeld. Vergeleken met de
conventionele uitgeverijen, zijn Blurb's boeken persoonlijker, voordeliger,
milieuvriendelijker en zelfs winstgevender voor de startende auteur.
De toename van zelfgepubliceerde boeken als die van Blurb wordt daarnaast
gestimuleerd door een enorme groei in digitale camera's. In 2007 zijn
wereldwijd bijna 130 miljoen digitale camera's verkocht, een groei van 18
procent tegenover 2006. Meer dan twee miljoen digitale spiegelreflexcamera's
werden het laatste jaar in de Verenigde Staten verkocht, een groei van 37%
ten opzichte van 2006 (Source: InfoTrends). Dit leidt automatisch tot een
aanzienlijke groei van databases vol digitale afbeeldingen, geschikt voor
het uitgeven van boeken.
Flickr, de populaire website voor het delen van foto's, heeft recentelijk de
grens van twee miljard foto's gepasseerd en volgens Technorati worden
dagelijks meer dan 120.000 blogs gestart. Het lijkt erop dat men meer
schrijft en fotografeert dan ooit tevoren en vervolgens de behoefte heeft om
een echte, tastbare herinnering als een boek te maken.
"Hoewel het principe van zelf uitgeven nog steeds nieuw is voor consumenten,
zijn de hulpmiddelen volop beschikbaar om professionele boeken met eigen
werk te maken," zegt Mette Eriksen, analyst bij InfoTrends. "InfoTrends
schat dat de markt voor fotoboeken met 166% is gegroeid in 2007. Een trend
die zal doorzetten, zodra meer consumenten bewust worden van de
mogelijkheden van online uitgeven. Blurb's alomvattende platform biedt
consumenten een kant-en-klaar product van hoge kwaliteit. De verwachting is
dat het gebruiksgemak ook leidt tot een grote acceptatie in de markt."
"Blurb verlegt de criteria voor succes binnen de uitgeverssector," aldus
Eileen Gittings, CEO en oprichter van Blurb. "Voor sommigen zit succesvol
uitgeven in de inzameling van geld voor een goed doel. Anderen verkopen
mogelijk 25 exemplaren van hun eigen boek en weer anderen gebruiken hun boek
als een marketinginstrument, bijvoorbeeld voor het tonen van een portfolio.
In tegenstelling tot de traditionele uitgeverijen, die zich vooral richten
op het economische voordeel van een bestseller, vergroot Blurb de
afzetmogelijkheden in de boekenbranche door boeken uit te geven voor
miljoenen, kleine nichemarkten."
Booksmart is de gratis software van Blurb, waarmee iedereen eenvoudig boeken
van hoge kwaliteit kan ontwerpen en verspreiden. Het programma is
beschikbaar voor Mac én PC, en biedt een variëteit aan professioneel
ontworpen sjablonen. Een paperback in 4 kleuren, van 40 bladzijden in 20x25
formaat en op 80 grams halfmat papier, kost 14,95 euro. Op basis van slechts
één bestand kunnen Blurb gebruikers boeken bestellen in paperback,
hardcover, of beide.
<< Home