Marktaandeel HTC Benelux laat sterke groei zien

woensdag 3 oktober 2007

Stijging verkoopcijfers 154,3 procent

Utrecht, 3 oktober 2007 – Het marktaandeel van HTC, leverancier van smart
mobile converged devices, groeit snel. Dit concludeert onderzoeksbureau
Canalys op basis van research naar marktaandelen en verkoopcijfers in de
Benelux. In Nederland groeide het marktaandeel van HTC in het eerste
halfjaar van 2007 naar 14,4 procent. Hiermee overtreft HTC wederom
concurrent RIM, fabrikant van de Blackberry.

In België laat HTC eveneens goede cijfers zien. Daar groeide het
marktaandeel in het tweede kwartaal van 2007 naar 14 procent. Ook de
verkoopcijfers laten een stijgende lijn zien. In Nederland is in het tweede
kwartaal de verkoop van HTC-toestellen met 154,3 procent toegenomen ten
opzichte van hetzelfde kwartaal in 2006. Dit is nog exclusief de
HTC-toestellen die via operators zijn verkocht.

De spectaculaire toename van de verkoopcijfers is onder meer toe te
schrijven aan de succesvolle introductie van de HTC S710, het eerste toestel
met Windows Mobile 6. De groei is des te opmerkelijker aangezien HTC pas
sinds twee kwartalen onder de bedrijfs- en merknaam HTC toestellen op de
markt brengt. Het succes van HTC is ook in Azië niet onopgemerkt gebleven.
Daar werd HTC onlangs door Business Week als tweede best presterende bedrijf
van het continent uitgeroepen.

In de Benelux ziet country manager van HTC, Mark Moons, ook voor het vierde
kwartaal kansen. Met name de HTC Touch, het eerste toestel waarmee de
Taiwanese leverancier zich specifiek op de consument richtte, blijkt
populair. "Al direct na de introductie merkten onze partners een sterke
vraag naar juist dit toestel. Met de combinatie van gebruiksvriendelijkheid
en design blijken we nu ook buiten de zakelijke markt hoge ogen te gooien."

Pete Cunningham, research analyst bij Canalys: "De markt voor smartphones
met Windows Mobile beperkt zich niet langer tot het zakelijke segment. Door
een uitgebreid portfolio smartphones te ontwikkelen, spreekt HTC een breed
publiek aan, van zakelijke gebruikers tot consumenten. De introductie van de
HTC Touch komt tegemoet aan de groeiende vraag onder consumenten naar
Windows Mobile-toestellen. Als grootste leverancier van deze smartphones in
Europa heeft HTC een uitstekende uitgangspositie om dit marktpotentieel te
benutten."