Onduidelijkheid bij consument over rechten en plichten bij online aankoop

woensdag 13 december 2006


Bezoekers vergelijkingssite KIESKEURIG.nl spreken zich uit over garantie,
annulering en risico’s bij verzending

Culemborg,13 december 2006 – Nederlandse consumenten zijn niet goed op de
hoogte van hun rechten en plichten bij een online aankoop. Dit blijkt uit
een onderzoek van prijs- en productvergelijkingssite KIESKEURIG.nl onder
bijna 1500 bezoekers van de website. In het onderzoek vroeg Kieskeurig zijn
bezoekers naar de rechten en plichten van verkoper én koper. Tweederde van
de bezoekers bleek niet of onvoldoende op de hoogte van de belangrijkste
voorwaarden.

Termijn annulering aankoop niet wettelijk vastgelegd
Hoewel het overgrote deel van de deelnemers aan het onderzoek online koopt,
leveren de regels over het annuleren van een aankoop veel onduidelijkheden
op. Ruim 35 procent denkt te kunnen annuleren tot het moment van levering en
37 procent verwacht te kunnen annuleren tot moment van betaling. Bijna 28
procent heeft helemaal geen idee tot wanneer annulering mogelijk is. Deze
laatste groep zit overigens nog het dichtst bij de waarheid omdat de wet
hierover geen harde uitspraken doet. Het hangt dus sterk af van de
voorwaarden die de winkel hierbij stelt.

Risico’s van verzending: 47% weet dat winkel verantwoordelijk is
De ideeën over het dragen van de risico’s van verzending variëren eveneens.
47 procent weet dat de winkel verantwoordelijk blijft voor de zending. 41
procent, denkt dat het afhangt van afspraken tussen koper en verkoper,
terwijl 8 procent denkt dat de consument verantwoordelijk is.

Retour: 54% kent termijn 7 werkdagen
Wanneer een product na levering niet bevalt mogen Consumenten dit binnen 7
werkdagen terugsturen, waarbij ze alleen de portokosten hoeven te betalen.
76 procent van de ondervraagden verwacht probleemloos te kunnen retourneren
en 54 procent, weet dat dit dan binnen een week na ontvangst moet gebeuren.
27 procent trekt hier langer voor uit en rekent op een retourperiode van
twee weken.

78% weet niet dat verkoper verplicht is tot terugbetaling hele factuurbedrag
Wanneer een consument in de afkoelingsperiode besluit het product niet te
houden weet 26 procent niet dat hij zelf de kosten voor de retourzending
moet betalen. Ook weet 78 procent niet dat de verkoper wettelijk verplicht
is om het gehele factuurbedrag terug te betalen. En ruim de helft van de
respondenten leeft in de veronderstelling dat het terugbetalen dan binnen
tien dagen na retourzending moet gebeuren. De andere helft geeft de verkoper
meer tijd en denkt dat het bedrag binnen dertig dagen moet zijn
terugbetaald. Deze dertig dagen gelden overigens als wettelijke termijn,
maar in de praktijk zullen klanten ontevreden zijn als het geld niet sneller
is teruggestort.

“De wet is niet altijd even uitgesproken over rechten en plichten bij
online-aankopen. De beste manier om onduidelijkheid te voorkomen is
communicatie”, vertelt Janet Sellis, oprichter van Kieskeurig. “Verkopers
moeten duidelijke instructies geven over retouradressen, verpakking van
retourzending en betalingstermijnen. Aan consumenten kan ik alleen maar
aanraden om van tevoren goed de voorwaarden van de webwinkel te lezen. Op de
site van Kieskeurig bieden we overigens wel een overzicht van de
belangrijkste wettelijke regels ten aanzien van online verkoop.”