Website Hennes en Mauritz plat door Victor & Rolf-actie

maandag 13 november 2006

Haarlem, 13 november 2006 – Vanaf 00.00 uur afgelopen nacht konden klanten
van Hennes en Mauritz in Nederland en Scandinavië online de collectie van
ontwerpers Victor & Rolf bestellen. De website hm.com/nl bleek echter niet
berekend op het grote aantal bezoekers. Het eerste half uur was de site
vrijwel onbereikbaar. Dit blijkt uit metingen die Keynote, specialist op het
gebied van mobile en online business performance, uitvoerde op de website.

Tot 00:30 duurde het meer dan vier minuten voordat de pagina’s waren
geladen. Later in de nacht, om 04.55 uur, verscheen op de pagina een
foutmelding waardoor er tot 06.00 uur helemaal geen aankopen meer gedaan
konden worden. Inmiddels is de website weer normaal bereikbaar.

Volgens Keynote komt het vaak voor dat bedrijven bij dit soort acties de
grote aantallen bezoekers op hun website niet aankunnen. “Je merkt dat er
weinig inzicht is in hoeveel gebruikers de website aankan”, vertelt Haran
Sold, managing director van Keynote. “Bij het opzetten van speciale acties
via hun website zouden bedrijven eerst met load testing moeten kijken of hun
infrastructuur berekend is op de hoeveelheid bezoekers die dit aantrekt. Op
deze manier kunnen zij uiteindelijk ook het maximale rendement uit hun actie
halen.”