Ericsson past organisatie aan om zijn leiderschap te versterken en nieuwe marktsegmenten te bereiken

maandag 25 september 2006

Nieuwe Business Units voor Netwerken, Global Services en Multimedia

Brussel, 22 september 2006 – Ericsson (NASDAQ: ERIC) ziet mogelijkheden om
haar markt- en technische leiderspositie verder te verstevigen. De
ontwikkelingen in mobiele en vaste breedbandtechnologie en de overgang naar
een nieuwe generatie netwerken bieden mogelijkheden voor intensere
multimediatoepassingen en versnelde groei. Om die reden implementeert
Ericsson een meer klantgerichte organisatiestructuur, op basis van drie
business units, elk geoptimaliseerd voor een specifieke marksegment.

Carl-Henric Svanberg, President en CEO, zei: “We zijn nu sterker dan ooit.
Dit is het juiste moment om onze markt versneld te ontwikkelen en de
leidende rol te pakken bij de integratie van communicatie en media. We
zullen onze positie in mobiele netwerken, diensten en transmissie benutten
en ons leiderschap op het gebied van convergerende IP-netwerken uitbreiden,
met een focus op multimedia-applicaties en -diensten. Multimedia is een
gebied met duidelijke zakelijke mogelijkheden en een potentieel krachtige
aanjager van een groeiende vraag naar netwerkcapaciteit en daarmee van
investeringen door de operators.”

De nieuwe organisatie zal haar aandacht nog meer richten op de klant terwijl
het tegelijkertijd de weg effent voor een voortdurende verbetering van
efficiency. Om Ericssons technologisch leiderschap verder te versterken
zullen 500 ingenieurs worden aangeworven om onderzoek te versnellen op met
name het gebied van IP-netwerken en multimediatechnologie. De nieuwe
organisatie heeft gevolgen voor de huidige business units en het
hoofdkantoor in Stockholm. Het bedrijf wordt ingericht in drie business
units: Networks, Global Services en Multimedia.

Business Unit Networks
Door integratie van netwerkactiviteiten kan Ericsson totaaloplossingen
bieden die operators ondersteunen in hun strategie om netwerken te
convergeren en kostenefficiënter te maken. De unit richt zich op zowel
mobiele als vaste toegang, kern- en transmissienetwerken als ook op de
volgende-generatie IP-netwerken. Ericsson is de wereldleider in mobiele
netwerken en heeft een leidende positie in vaste netwerken.

De voormalige business units Systems, Access en Broadband networks zullen in
deze nieuwe unit geïntegreerd worden, net als Ericsson Power modules en
Ericsson cables. De unit zal geleid worden door Kurt Jofs , Executive Vice
President en de huidig directeur van de business unit Access. De nieuwe unit
telt ongeveer 21.500 werknemers.

Business Unit Global Services
De unit, bestaande uit zowel Professional Services als Network Rollout, zal
Operators blijven ondersteunen bij hun technologische veranderingen en het
streven naar maximale efficiency. Het voorziet operators van zowel
schaalvoordelen en bewezen expertise als ook van eersteklas operaties en
substantiële besparingen. De Global Services Unit beheert zelf netwerken met
meer dan 65 miljoen abonnees en biedt daarnaast 24-uurs ondersteuning aan
netwerken met nog eens 725 miljoen abonnees.

Deze unit, opgericht in 1999, blijft onaangetast in de reorganisatie en Hans
Vestberg, Executive Vice President, blijft leiding geven aan deze unit.
Ericssons dienstenorganisatie heeft wereldwijd ongeveer 23.000 werknemers.

Business Unit Multimedia
Telecommunicatienetwerken vormen een persoonlijke verbinding met iedere
mediaconsument en bieden interactiviteit en nieuwe zakelijke mogelijkheden.
In 2005 werd de waarde van de multimediamarkt - Netwerk TV, muziek, games,
video, radio en gedrukte media over vaste en mobiele netwerken - geschat op
20 miljard Euro, en zal naar verwachting groeien naar ruim 100 miljard Euro
in 2011. Vandaag de dag zijn er ongeveer 2,5 miljard mobiele abonnees,
waarvan een groeiend aantal overschakelt op mobile breedband. Het verkeer in
mobiele netwerken zal naar verwachting verviervoudigen in de komende vijf
jaar, voornamelijk door een groei in het aantal abonnees en door de
vervanging van vaste door mobiele aansluitingen, maar meer nog door het
verhoogde dataverkeer door mobiele bedrijfsapplicaties, muziek downloads,
mobiele TV en andere nieuwe multimediatoepassingen.

Vandaag de dag hebben zo’n 250 miljoen huishoudens een vaste
breedbandaansluiting. Dit aantal blijft snel groeien en het dataverkeer zal
de volgende vijf jaar waarschijnlijk nog sneller groeien. Groei zal worden
aangezwengeld door tal van breedband-internetdiensten, waaronder IPTV (
Interactive Personalized TV) .

De nieuwe unit zal bestaan uit de Multimedia units vanuit de voormalige
Business Unit Systems, Business Units Enterprise en Ericsson Mobile
Platforms als ook vanuit Ericsson Consumer en Enterprise Lab. De nieuwe unit
zal ongeveer 4000 werknemers tellen, geleid door Jan Wäreby.

Svanberg vervolgt: ”In de multimediasector beschikken we zowel over content-
en applicatiemanagement als ook over de technische expertise en slagkracht
plus hechte banden met content-aanbieders en operators. En laten we Sony
Ericsson Mobile Communications niet vergeten en onze hechte relatie met
Sony, waarmee we onze focus op de consument niet uit het oog verliezen.”
De nieuwe organisatiestructuur treedt in werking op 1 januari 2007